خط‌ شکنی Breakthrough – کریسی متز به درام پزشکی معجزه‌‌گر قدرت می‌بخشد

امتیاز دهید post

فیلم‌هایی که با اقتباس از داستان‌های معجزه‌گر پزشکی ساخته می‌شوند، خوراک این ژانر فیلم‌سازی هستند که روز به روز در حال گسترش‌اند. این فیلم‌ها برای اکثر مخاطبان در مقایسه با داستان‌های دینی یا داستان‌های سیاسی محافظت‌کارانه قابل‌فهم‌تر هستند.
داستان «خط‌ شکنی» Breakthrough بر اساس یک ماجرای واقعی پیش می‌رود. دون فرانکلین که پیش از این فیلم معجزه‌گر پزشکی «معجزه‌هایی از بهشت» با بازی جنیفر گارنر را نیز در کارنامه دارد، تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده داشت.

همچنین بخوانید:
Avengers: Endgame، پایان مجموعه داستان‌های ابدیت پس از ۱۱ سال

روکسان داوسن کارگردانی و گرانت نیپورت نویسندگی «خط‌ شکنی» را برعهده داشته‌اند. این فیلم یکی از اصیل‌ترین فیلم‌های تأثیرگذار در این ژانر است که بازی کریسی متز (بازیگر سریال «این ما هستیم») نیز در آن بی‌تأثیر نبوده است.

بی‌شک به قدرت دعا در این داستان پرداخته شده است، اما استقامت مادری که خواستار بازگشت سلامتی پسرش است نیز بسیار شوکه‌کننده به‌نظر می‌رسد.
متز در نقش جویس اسمیت، مادر مفتخر جان (مارسل رویز) بازیکن بسکتبال بازی کرده که پسرش را به همراه برایان (جاش لوکاس) همسرش، در سفری که به آمریکای مرکزی داشتند، به فرزندخواندگی قبول کردند. این مادر و پسر درگیر مسائل خاص و احساسی دوران بلوغ جان شده‌اند و جان به دنبال کسب آزادی و رسیدن با پاسخی دربارهٔ هویت و ریشه‌اش است.
زمانی که جان دچار سانحهٔ وحشتناکی می‌شود، هیچ‌ چیز نمی‌تواند عشق مادر نسبت به پسرش را زیر سوال ببرد؛ حتی اگر او مادر بیولوژیکی‌اش نباشد.

خط‌ شکنی

این حادثه زمانی رخ داد که جان و دوستانش مشغول بازی روی دریاچهٔ یخ‌زده بودند که ناگهان قسمتی از آن می‌شکند و جان به درون دریاچه سُر می‌خورد. او حدود ۱۵ دقیقه در آب غوطه‌ور است تا اینکه مأمور آتش‌نشانی به نام تامی (مایک کولتر) برای نجات او می‌رسد. تامی از جان می‌خواهد که بدون‌وقفه شنا کند تا بتواند او را پیدا کند. جان حدود ۴۵ دقیقه بدون نبض و واکنش است تا اینکه جویسی در اتاق اورژانس شروع به دعا کردن برای جان می‌کند.
روایت «خط‌ شکنی» از ایمان، فرمولی مثبت و ماندگار دارد. حضور خدا در داستان به صورت ملکوتی به تصویر کشیده شده است. اما از منظر سینمایی، پیشرفت غیرمنتظره یا ناگهانی در روش توصیف داستان وجود ندارد.

خط‌ شکنی

با این حال چیزی که در داستان فیلم مشهود می‌شود، نمایش شجاعانهٔ زنی باایمان، پیچیده، عیب‌دار و خشمگین است. جویسی خود را وقف خانواده‌اش کرده، اما نسبت به جیسون (توفر گریس) کشیش تازه‌وارد شهر رفتار مغرورانه‌ای داشته و او را قبول ندارد. جویسی رک‌گو است و بیش از حد حالتی حمایت‌گرایانه دارد و هرکسی را که حرف‌های مثبتی راجع به وضعیت جان نزند مورد شماتت قرار می‌دهد. او حتی حاضر نیست چیزی به جز خبر بهبودی جان بشنود. وفاداری او تحسین‌برانگیز است، اما بازتاب او زیاد دلپذیر نیست. همسرش از او خواهش می‌کند تا انعطاف بیشتری از خود نشان دهد و کنترل ذهنی و احساسی بیشتری روی خود داشته باشد. دیدن مادری که تمام ابعاد انسانی‌اش در چنین موقعیتی به تصویر کشیده شده، تازگی دارد. دیدن کسی که تمام رفتارش مقدس‌مأبانه نیست، آن هم در چنین فیلمی، بسیار الهام‌بخش است و روی این ایده که ممکن است معجزه برای هرکسی و در هر جایی رخ دهد تأکید می‌کند.

خط‌ شکنی

اینکه آیا ایمان و باور به دین مسیحیت و شناخت خدا با این مسئله در ارتباط باشد یا نه، بسته به انتخاب بیننده خواهد بود. اما معجزهٔ واقعی و ملموس اینجا به شکلی دوست‌داشتنی و تأثیرگذار در آخر فیلم به تصویر کشیده شده است. معجزه تنها از طرف خدا رخ نداده و انسان‌های بسیاری در به‌وجود آمدن آن نقش داشته‌اند. آیا این خود بزرگ‌ترین معجزه نیست؟
این مقاله برگرفته از نوشتهٔ کیتی والش در سایت latimes.com است.

نظر سایر منتقدان دربارهٔ این فیلم چیست؟

خط‌ شکنی

بیلگ ابیری | نیویورک تایمز

شما برای تحت‌تأثیر قرار گرفتن از این فیلم نیازی ندارید که به مداخلهٔ الهی باور داشته باشید.

کیت اربلاند | ایندی‌وایر

این فیلم سوالات زیادی ایجاد می‌کند، اما وقتی می‌توان به سادگی و با چند تصویر ساده و پاسخ‌های سرسری همه چیز را جمع‌بندی کرد، «خط‌ شکنی» ناگهان متوقف می‌شود و با خرسندی همه چیز را ملکوتی می‌کند انگار که هیچکس هیچ کنترلی روی اتفاقات فیلک ندارد. در دنیای فیلم، به چیزهای بیشتری جدا از ایمان نیاز داریم.

آلن جانسون | سانفرانسیسکو کرونیکل

داستان فیلم «خط‌ شکنی» به خوبی روایت می‌شود، اما چیزی که آن را جالب می‌کند این است که همهٔ شخصیت‌ها با نقاط بحرانی درونی‌شان روبرو می‌شوند؛ حتی تامی که جان را نجات داده. همچنین فیلم به این نکته اشاره می‌کند که چطور یک اتفاق تراژدی کوچک می‌تواند روی تمام افراد تأثیر بگذارد.

راجر مور | Movie Nation

روکسان داوسن، بازیگری که حالا تجربهٔ کارگردانی جدیدی را در کارنامه‌اش ثبت کرده، به خوبی اتفاقات بیمارستان را با تأثیرگذاری که پسر بیهوش ماجرا روی بهیار بی‌ایمان گذاشت، تنظیم کرده است. لحظات زیبایی در فیلم «خط‌ شکنی» وجود دارد که وحشت بی‌صدای مرگ را با غوطه‌ور بودن ثبت کرده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته خط‌ شکنی Breakthrough – کریسی متز به درام پزشکی معجزه‌‌گر قدرت می‌بخشد اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط