۹ تا از بهترین فیلم های ژانر روزنامه‌نگاری

امتیاز دهید post

از فیلم «پست» The Post در هفته‌های اول اکران به‌عنوان یک فیلم موفق یاد می‌شد و توانست در لیست ۱۰ فیلم برتر منتقدان سال ۲۰۱۷ قرار بگیرد. اثر استیون اسپیلبرگ با ستاره‌های درجه‌یک مثل تام هنکس و مریل استریپ که به ترتیب نقش بن بردلی Ben Bradlee ویراستار و کاترین گراهام Katharine Graham به‌عنوان اولین زن ناشر واشینگتن پست را بازی کردند، ساخته شد. داستان فیلم بر اساس واقعیت و درباره انتشار اسناد پنتاگون و مبارزه پست و نیویورک‌تایمز برای رسوا کردن دولت است. اگرچه فیلم در دهه ۷۰ میلادی می‌گذرد و تم داستان درباره آزادی مطبوعات، مداخله دولت و مبارزه برای بیان حقیقت است، حال‌وهوای آن امروزه نیز قابل‌لمس است.
در این مقاله به ۹ فیلم برتر درزمینهٔ مطبوعات و روزنامه‌نگاری و قدرت مطبوعات نگاهی می‌اندازیم.

All The President’s Men .۱

در این فیلم کلاسیک که در سال ۱۹۷۶ ساخته شده ستارگان بزرگی مثل داستین هافمن و رابرت ردفورد Robert Redford در نقش لئونارد برنستاین Leonard Bernstein و باب وودوارد Bob Woodward گزارشگران واترگیت نقش‌آفرینی کرده‌اند. آلن ج. پاکولا Alan J. Pakula کارگردانی این اثر که به سقوط حماسی ریچارد نیکسون Richard Nixon پرداخته را بر عهده داشته است. «همه مردان رئیس‌جمهور» یک درس تاریخی است که در قالب یک فیلم بسیار خوش‌ساخت تولید شده و تماشای آن در بیشتر کلاس‌های روزنامه‌نگاری توصیه می‌شود.

Spotlight .۲

اسپات‌لایت روزنامه‌نگاری

داستان شجاعانه‌ی تعدادی از روزنامه‌نگاران بوستون گلوب و مأموریت آن‌ها برای روشن‌سازی کودک‌آزاری‌هایی که در یک کلیسای کاتولیک صورت گرفته بود در «اسپات‌لایت» به تصویر کشیده شده است. این فیلم موفق شد نظر منتقدان و تماشاچیان را به یک اندازه به خود جلب کند. مایکل کیتون Michael Keaton، مارک روفالو Mark Ruffalo و ریچل آدامز Rachel McAdams بازی‌های درخشانی از خود به نمایش گذاشته‌اند.

Citizen Kane .۳

همشهری کین امتیاز کارگردانی مدرسه

«همشهری کین» شاهکار هنری اورسون ولز Orson Welles در لیست بهترین فیلم‌های همه دوران قرار دارد. داستان آن درباره گسترش (و سقوط) یکی از معروف‌ترین روزنامه‌های بانفوذ است و ولز با مهارت ویژه‌ای بازی در نقش اول فیلم، کارگردانی و نویسندگی فیلم‌نامه را برعهده‌گرفته است. «همشهری کین» فیلمی است که به شکل‌گیری درام مدرن کمک کرد.

Broadcast News.۴

اخبار تلویزیون روزنامه‌نگاری

«اخبار تلویزیون» فیلمی است که یک روز عادی در یک ایستگاه خبری معمولی آمریکایی را به تصویر کشیده و به خاطر نشان دادن فشار و شلوغی که در اتاق خبر می‌گذرد، مورد تحسین قرار گرفته است. ویلیام هرت William Hurt و آلبرت بروکس Albert Brooks ازجمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم یکی از معدود فیلم‌هایی است که در جهت سعی و تلاش خبرنگاران همه جای دنیا ساخته شده است.

Network .۵

شبکه

از این فیلم در زمان خودش (سال ۱۹۶۷) به‌عنوان یک فیلم هجوآمیز یاد می‌شد، اما «شبکه» به‌خوبی توانست با گذر زمان خودش را ثابت کند. فی داناوی Faye Dunaway و پیتر فینچ Peter Finch ازجمله بازیگران این فیلم هستند. داستان آن روی شخصیت هوارد بیل Howard Beale (فینچ) متمرکز است که بازنشست شده و دغدغه ارتقاءدادن آمار شبکه را در سر دارد.

Nightcrawler .۶

شبگرد

جیک جیلنهال Jake Gyllenhaal اجرای فوق‌العاده‌ای در این فیلم تریلر روان‌شناسانه پرتنش از خود نشان داده که لایق دریافت جایزه اسکار است. لوئیس بلوم Louis Bloom (جیلنهال) به‌طور اتفاقی با صحنه فیلم‌برداری رازآلودی از یک تصادف دل‌خراش روبرو می‌شود و تصمیم می‌گیرد به هر قیمتی که شده به‌عنوان یک خبرنگار تازه‌کار ادامه ماجرا را دنبال کند.

Capote .۷

کاپوتی روزنامه‌نگاری

فیلیپ سیمور هافمن Philip Seymour Hoffman فقید برای بازی در فیلم زندگی‌نامه ترومن کاپوتی Truman Capote که یکی از بهترین و اسرارآمیزترین نویسندگان قرن بیستم بود، برنده جایزه اسکار شد. ماجرای فیلم درباره کتاب «در کمال خونسردی» In Cold Blood اثر کاپوتی است که به‌عنوان یکی از بهترین کتاب‌های غیرداستانی که تابه‌حال نوشته شده، شناخته می‌شود.

Frost/Nixon .۸

فراست/نیکسون روزنامه‌نگاری

ران هاوارد Ron Howard استاد فیلم‌های سینمایی، این فیلم فوق‌العاده در ژانر روزنامه‌نگاری که به مصاحبه‌های واقعی میان رابرت فراست Robert Frost خبرنگار و ریچارد نیکسون پرداخته را کارگردانی کرده است. این فیلم پرستاره با داشتن موضوع مهم و جنجالی‌اش آن‌قدر واقعی است که باورکردنی نیست. پیشینه‌ای که درباره رسوایی واترگیت وجود دارد به یک فیلم عالی تبدیل شده است.

Good Night, And Good Luck .۹

شب‌به‌خیر و موفق باشید

فیلم روزنامه‌نگاری «شب‌به‌خیر و موفق باشید» با الهام از بازپرسی‌های جوزف مک‌کارتی Joseph McCarthy در اواخر دهه ۵۰ میلادی با بازی دیوید استراترن David Strathairn در نقش ادوارد آر. مورو Edward R. Murrow ساخته شده است. مورو یک خبرنگار شجاع بود که باعث شد لیست کردن بی‌جای افراد به‌عنوان کمونیست‌های مظنون در سراسر کشور پایان یابد.
این مقاله برگرفته از نوشته برد اسمیت Brad Smith در spy.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۹ تا از بهترین فیلم های ژانر روزنامه‌نگاری اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط