نگاهی به بهترین آثار استیون اسپیلبرگ به بهانه تولدش

امتیاز دهید post

در این مقاله نگاهی به آثار یکی از بهترین کارگردانان هالیوود استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg انداخته‌ایم. از «آرواره‌ها» Jaws گرفته تا «پست» The Post، اسپیلبرگ با داستان‌های قوی و احساسی‌ مخاطب را درگیر می‌کند. او موفق می‌شود با سکانس‌های اکشن فوق‌العاده بیننده را سر هیجان بیاورد و با درام‌های سیاسی‌اش او را به فکر وا‌دارد و آن‌ها را به بررسی دنیایی فراتر از دنیای خودشان تشویق می‌کند. اسپیلبرگ در حرفه‌ی کاری‌اش سه اسکار برده است، یک اسکار بهترین فیلم Academy Award for Best Picture برای «فهرست شیندلر» Schindler’s List و دو اسکار بهترین کارگردانی Academy Award for Best Director برای فیلم‌های «نجات سرباز رایان» Saving Private Ryan و «فهرست شیندلر».

۱-Jaws

این فیلم نوشته‌ی پیتر بنچلی Peter Benchley و کارل گوتلیب Carl Gottlieb بر اساس رمانی به همین نام از بنچلی ساخته شده است. در این فیلم روی شایدر Roy Scheider، ریچارد درایفس Richard Dreyfuss، لورن گری Lorraine Gray و رابرت شاو Robert Shaw به ایفای نقش پرداخته‌اند. «آرواره‌ها» داستان یک کلانتر محلی، یک زیست‌شناس نیروی دریایی و یک موج‌سوار کارکشته را روایت می‌کند. این سه با هم متحد می‌شوند تا یک کوسه‌ی سفید بزرگ در یک ساحل تفریحی را شکار کنند.

۲- Jurassic Park

پارک ژوراسیک - استیون اسپیلبرگ

این فیلم اسپیلبرگ بر اساس رمانی به قلم مایکل کرایتون Michael Crichton نوشته شده است. فیلم‌نامه‌ی آن بر عهده‌ی کرایتون و دیوید کپ David Koepp بوده است. در میان بازیگران این فیلم نام سام نیل Sam Neill، لورا درن Laura Dern، جف گلدبلوم Jeff Goldblum، ریچارد اتنبرا Richard Attenborough و ساموئل ال. جکسون Samuel L. Jackson به چشم می‌خورد. این فیلم در تم پارکی روایت می‌شود. حین بازدید از این پارک برق‌ها قطع می‌شود و دایناسورهای ساخته‌ شده‌ی آزمایشگاهی حمله می‌کنند.

۳- Raiders of the Lost Ark

ایدیانا جونز - استیون اسپیلبرگ

فیلم‌نامه‌ی این فیلم را لارنس کاسدان Lawrence Kasdan بر اساس داستانی از جرج لوکاس George Lucas و فیلیپ کافمن Philip Kaufman نوشته است. از بازیگران این فیلم می‌توان به هریسون فورد Harrison Ford، کارن آلن Karen Allen، جان ریس-دیویس John Rhys-Davies، دنهلم الیوت Denholm Elliott و پل فریمن Paul Freeman اشاره کرد. فیلم داستان باستان‌شناس و ماجراجویی به نام ایندیانا جونز Indiana Jones را روایت می‌کند که توسط دولت آمریکا برای یافتن تابوت عهد Ark of the Covenant قبل از ناز‌ی‌ها استخدام شده است.

۴- E.T the Extra-Terrestrial

ئی تی -استیون اسپیلبرگ

نویسندگی این فیلم اسپیلبرگ بر عهده‌ی ملیسل متیسن Melissa Mathison بوده است و هنری توماس Henry Thomas، درو بریمور Drew Barrymore، دی والاس Dee Wallace و پیتر کایوتی Peter Coyote در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم داستان کودکی بیچاره را روایت می‌کند که بر ترس‌هایش غلبه کرده و به یک بیگانه‌ی مهربان کمک می‌کند از زمین فرار کرده و به خانه‌اش برگردد.

۵- Saving Private Ryan

نجات سرباز رایان - استیون اسپیلبرگ

این فیلم دومین اسکار بهترین کارگردانی را برای اسپیلبرگ به همراه داشت. فیلم‌نامه‌ی این فیلم را رابرت رودات Robert Rodat نوشته است و تام هنکس Tom Hanks، مت دیمون Matt Damon، تام سایزمور Tom Sizemore، وین دیزل، ادوارد Edward Burns، بری پپر Barry Pepper، آدام گلدبرگ Adam Goldberg و جووآنی رییسی Giovanni Ribisi در آن بازی می‌کنند. داستان فیلم در نورماندی و حین جنگ جهانی دوم World War II می‌گذرد. گروهی از سربازان آمریکایی مجبور می‌شوند برای یافتن یکی از سربازان جنگ به آن‌سوی پایگاه‌های نیروهای دشمن بروند. سربازی که تمام برادرانش در جنگ کشته شده‌اند.

۶- Schindler’s List

فهرست شیندلر - استیون اسپیلبرگ

فیلم‌نامه‌ی این فیلم توسط استیون زایلیان Steven Zaillian بر اساس کتابی به نام Schindler’s Ark از توماس کنلی Thomas Keneally نوشته است. این فیلم در لهستان Poland که در زمان جنگ جهانی دوم توسط آلمان German اشغال شده است می‌گذرد. اسکار شیندلر Oskar Schindler نگران نیروهای یهودی کارخانه‌اش است که گرفتار ارتش نازی می‌شوند.

۷- Indiana Jones and the Last Crusade

ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی - استیون اسپیلبرگ

فیلم‌نامه‌ی این فیلم اسپیلبرگ بر عهده‌ی جفری بوآم Jeffrey Boam است. این فیلم‌نامه بر اساس داستانی از جرج لوکاس George Lucas و منو میس Menno Meyjes بوده است. در این فیلم هریسون فورد Harrison Ford، شان کانری Sean Connery، دنهلم الیوت Denholm Elliot، جان ریس-دیویس John Rhys-Davies، آلیسون دودی Alison Doody و ریورفینیکس River Phoenix به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم داستان باستان‌شناسی به نام دکتر ایندیانا جونز است که به دنبال پدرش دکتر هنری جونز می‌گردد. وقتی‌که پدرش در جام مقدس Holy Grail بوده است، ناپدیدشده است. در این حین ایندیانا متوجه می‌شود باید جلوی نازی‌ها برای دستیابی به این جام مقدس را بگیرد.

۸- Close Encounters of the Third Kind

برخورد نزدیک از نوع سوم - استیون اسپیلبرگ

این فیلم نوشته‌ی اسپیلبرگ است و با بازی ریچارد درایفس Richard Dreyfuss، ملیندا دیلون Melinda Dillon، تری گار Teri Garr، باب بالابان Bob Balaban و فرانسوا تروفو François Truffaut جلوی دوربین رفته است. این فیلم ماجرای مردی را دنبال می‌کند که در اثر یک تصادف نشانه‌هایی از مشکلات روانی را در خود پیدا می‌کند. نشانه‌هایی که به اولین ملاقات او، به‌عنوان نماینده‌ی زمین و مهمانانی از فضا منجر می‌شود.

۹- Catch Me If You Can

اگه میتونی منو بگیر - استیون اسپیلبرگ

این فیلم نوشته‌ی جف ناتانسون Jeff Nathanson است و بر اساس کتابی به همین نام از فرانک ابگنیل Frank Abagnale Jr؛ و استن ردینگ Stan Redding ساخته شده است. از بازیگران «اگر می‌توانی مرا بگیر» Catch Me If You Can می‌توان به لئوناردو دی‌کاپریو Leonardo DiCaprio، تام هنکس Tom Hanks، کریستوفر واکن Christopher Walken، ایمی آدامز و مارتین شین Martin Sheen Amy Adams اشاره کرد. این فیلم داستان فرانک ابگنیل Frank Abagnale Jr. را روایت می‌کند، کسی که موفق شده است با جا زدن خودش در نقش یک خلبان، یک دکتر و یک دادستان میلیون‌ها دلار به جیب بزند. او همه‌ی این کارها را در حالی می‌کند که یک مأمور اف‌بی‌آی FBI به دنبال اوست.

۱۰- Minority Report

گزارش اقلیت - استیون اسپیلبرگ

این فیلم اسپیلبرگ نوشته‌ی اسکات فرانک Scott Frank و جان کوهن Jon Cohen است. داستان این فیلم بر اساس داستان کوتاهی از فیلیپ کی. دیک Philip K. Dick به نام گزارش اقلیت The Minority Report ساخته شده است. داستان فیلم درباره‌ی یک واحد خاص پلیس است که می‌تواند قاتلین را قبل از ارتکاب جرم دستگیر کند. هنگامی یکی از افسران ارشد خود متهم به انجام قتلی در آینده می‌شود، این گروه به مشکل می‌خورد.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ای در سایت www.collider.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نگاهی به بهترین آثار استیون اسپیلبرگ به بهانه تولدش اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط