نقد و بررسی تنها Alone – مصیبت‌های یک زن در حال فرار از دست یک قاتل زنجیره‌ای

امتیاز دهید post

فیلم‌سازهایی که فیلم‌های مهیج می‌سازند باید این نکته را به خوبی به یاد داشته باشند که هرچه خط داستان ساده‌تر باشد نتیجه کار بهتر است. تنها Alone اثر جان هیامز یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه است. تعلیق و دلهره که طرح داستان بسیار آشنایی را به شکلی بی‌پیرایه و سرعت منسجم ثبت کرده است. این فیلم با به تصویر کشیدن تلاش و تقلای زن جوان بخت‌برگشته‌ برای نجات پیدا کردن از دست آدم‌کشی که طعمه‌هایش را تعقیب می‌کند، نمونه بارز یک فیلم تأثیرگذار در این ژانر است.
بخش اول این فیلم یادآور فیلم کلاسیک دوئل Duel به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است که موش و گربه بازی ماشینی بین جسیکا (با بازی بسیار خوب جولز ویلکاکس که در سریال خط خون Bloodline نت‌فلیکس هم بازی کرده) و راننده ماشین جیپ که ظاهرا از عمد به او گیر داده است را به تصویر کشیده است. جسیکا از اول هم در موقعیت روحی خوبی قرار ندارد و همان‌طور که کم‌کم متوجه می‌شویم، همسر او به تازگی فوت کرده و او از شهر بزرگی خارج شده و به جاده زده است.
برخورد دو ماشین به اندازه کافی کوتاه است، اما راننده مرد (مارک منچاکا که در سریال بیگانه The Outsider از شبکه اچ‌بی‌او بازی کرده) که نام مشخصی در فیلم ندارد، دوباره در یک پارکینگ ظاهر می‌شود و به شکلی عجیب سعی دارد از جسیکا عذرخواهی کند. این واقعیت که او با آن سبیل و عینک که تیپ محبوب قاتل‌های زنجیره‌ای است ظاهری کاملا متواضع دارد، تنها باعث مشکوک‌تر شدن جسیکا می‌شود.

همچنین بخوانید:
نقد و بررسی فیلم متصرف Possessor – جدیدترین اثر کارگردان برندون کراننبرگ

بنابراین زمانی که جسیکا برای بار سوم با این مرد برخورد می‌کند (که این دفعه ظاهرا ماشینش وسط جاده خراب شده و دستش از گردنش آویزان شده) تقاضای او برای کمک را نمی‌پذیرد. اما سرانجام مرد موفق می‌شود در لحظه‌ای غیرمنتظره به او حمله و با دارو بیهوشش کند. جسیکا پس از به هوش آمدن خود را در زیرزمین می‌بیند که در آن زندانی شده است.
پیش از آنکه شخصیت شرور داستان بتواند نیت شیطانی‌اش را عملی کند، جسیکا موفق به فرار می‌شود. این قسمت از فیلم که او سعی در پنهان شدن از دست آن مرد در جنگل دارد که روبرو شدن با چالش‌های طبیعی نیز موقعیت را برایش سخت‌تر کرده، یادآور خطرناک‌ترین بازی The Most Dangerous Game است. در جایی که جسیکا با یک شکارچی روبرو می‌شود (آنتونی هیلد که در سکوت بره‌ها The Silence of the Lambs بازی کرده و حالا در نقش کوتاه اما مهیبی ظاهر شده) با یکی از مهیج‌ترین صحنه‌های فیلم روبرو می‌شویم. شکارچی سعی دارد به جسیکا کمک کند اما ناگهان خودش را بین یک زن وحشت‌زده و آزارگرش می‌یابد که مدعی است جسیکا خواهر اوست و مشکلات ذهنی دارد.
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این فیلم داستان ساده‌ای را پیش گرفته که طرفداران این ژانر را به شدت شگفت‌زده خواهد کرد. اما با این وجود تنها Alone که بازسازی فیلم سوئدی Gone محصول ۲۰۱۱ است، هنوز تأثیرگذاری‌اش را حفظ کرده است. ماتیاس اولسون نویسنده فیلم‌نامه فیلم سوئدی و یکی از کارگردان‌های این اثر در فیلم خودش بسیار شفاف و به دور از حاشیه حرکت کرده و با داستان‌های فرعی یا اطلاعات زمینه‌ای مفرط از سرعت شتاب داستان نکاسته است.

مارک منچاکا در فیلم تنها Alone

هیامز کارگردان که سابقه ساخت دو فیلم دنباله‌دار سرباز جهانی Universal Soldier را در کارنامه هنری‌اش دارد، کنش داستان را به شکلی واضح و به دور از جزئیات بیان کرده و سرعت سنجیده و دوری از تزئینات بیش از حد را در داستان حفظ کرده است. لنز واید زیبای فدریکو وراردی برای ثبت آن طبیعت زیبا نیز نکته مثبت دیگر فیلم محسوب می‌شود.
دو بازیگر اصلی تنها Alone که به نوعی کل بار داستان را به دوش می‌کشند در همه حال خوب ظاهر شده‌اند. ویلکاکس ترکیب پیچیده وحشت و شهامت را با قدرت به ما می‌رساند و منچاکا کاملا در نقش یک روانی خطرناک با ظاهری معمولی غرق شده است. در صحنه‌ای صدای او را می‌شنویم که با خونسردی با اعضای خانواده که هیچ ایده‌ای از شخصیت واقعی او ندارند صحبت می‌کند و با حالتی بسیار متقاعدکننده شک و شبهه‌ای به دل ما می‌اندازد که هرگز نمی‌توانیم مطمئن باشیم کسی که می‌شناسیم یا کسی که دوستش داریم در حقیقت یک هیولای وحشی نیست.
این مقاله برگرفته از نوشته فرانک شک در سایت hollywoodreporter.com است.

نظر سایر منتقدان درباره این فیلم چیست؟

دنیس هاروی | Variety

تنها Alone از همه نظر یک فیلم موفق است و به سادگی در بین فیلم‌های دیگر با داستانی مشابه به یکی از بهترین آنها تبدیل شده است.

ایگناتی ویشنوسکی | AV Club

چیزی به شدت جذاب درباره این داستان تکراری موش و گربه بازی وجود دارد که با پیشرفت داستان به چیزی کثیف‌تر و حیاتی‌تر تبدیل می شود.

جینت کتسولیس | The New York Times

فیلم مهیج مینیمالیستی تنها Alone با سادگی و حرکت‌های ظریف ساده پیش می‌رود که آزاردهندگی آن به سادگی تبرئه می‌شود.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد و بررسی تنها Alone – مصیبت‌های یک زن در حال فرار از دست یک قاتل زنجیره‌ای اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط