35 فیلم برتر دهه ۱۹۹۰

5/5 - (1 امتیاز)

از بین همه دهه‌های تاریخ سینما، بدون شک دهه ۱۹۹۰ یک دوران به‌واقع طلایی در فیلم‌سازی بوده است. به‌هرحال، دهه ۹۰ بیش از هر دهه دیگری فیلم‌های نمادین ارائه کرده است؛ از کلاسیک‌هایی همچون تایتانیک و فارست گامپ گرفته تا فیلم‌های محبوب نوجوانان نظیر بی‌سرنخ و زن زیبا. و چه کسی می‌تواند افسانه‌ای‌ترین تریلرهای جنایی و فیلم‌های ترسناک را که در طول این مدت اکران شده بودند، فراموش کند. حتی اگر از بیان عناوین بهترین فیلم‌ها و انیمیشن‌های دیزنی هم صرف‌نظر کنیم؟
به‌جهت بزرگداشت این زمان واقعاً خارق‌العاده در سینما، ما در این مطلب بهترین فیلم‌های دهه ۱۹۹۰ را گردآوری کرده‌ایم؛ از فیلم‌های محبوب طرفداران بگیرید تا کالت‌های کلاسیک نمادینی که حقیقتاً چهره فیلم‌ها را برای همیشه تغییر داده‌اند. چه در حس‌وحال تماشای یک کمدی- رمانتیک لوس باشید (ژانری که قطعاً در دهه ۹۰ به نقطه اوج خود رسیده بود) و چه علاقه‌مند به دیدن یک تریلر نفس‌گیر؛ تماشای این فیلم‌های خاطره‌انگیز مانند بازگشتی دوباره به دهه ۱۹۹۰ خواهد بود. تنها با این تفاوت که شما برای گذر از راهروهای بلاک‌باستر ناچار به اجاره کردن نوارهای VHS نیستید!

همچنین بخوانید:
بهترین فیلم‌های دهه ۱۹۸۰

تایتانیک ۱۹۹۷ Titanic

تایتانیک نه‌تنها هنگام اکران در سال ۱۹۹۷ بر گیشه حاکم بود، بلکه داستان عاشقانه حماسی دیگری را برای ما فراهم کرد؛ جدا از صحنه‌ها و نقل‌قول‌های بی‌پایانی که برای ما به ارمغان آورد به‌گونه‌ای که امروزه هنوز هم آن‌ها را به کار می‌بریم. (ما هرگز اجازه نمی‌دهیم بروی، جک!)

بی‌سرنخ ۱۹۹۵ Clueless

یک فیلم نوجوانانه تازه‌نمادین دهه نودی که بین همه محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. بی‌سرنخ یک بازگویی مدرن از کتاب اما Emma جین آستن را پرداخت می‌کند و به‌واقع زیرکانه ما را به درون قلمرو آن وارد می‌کند. این فیلم مخاطبان خود را با یک قهرمان کم‌عمق (اما جذاب) که به کار دوست‌یابی، زیباسازی و عاشقانه‌های دبیرستانی مشغول است، مشعوف می‌کند و همه این‌ها در حالی است که شیک‌ترین لباس‌ها و طرح‌ها را به نمایش می‌گذارد.

داستان عامه‌پسند ۱۹۹۴ Pulp Fiction

کوئنتین تارانتینو تراولتا جکسون

به‌طور قابل‌بحثی در بین تمام فیلم‌های کالت کلاسیک، این تریلر جنایی افسانه‌ای از کارگردان کوئنتین تارانتینو نه‌تنها درام و فلسفه را با هم ترکیب می‌کند و با اکشن به‌هم میخ می‌زند، بلکه یک قصه‌گویی استادانه را ارائه می‌دهد که باعث می‌شود این فیلم یک شاهکار به‌واقع تاثیرگذار باشد.

شیرشاه ۱۹۹۴ The Lion King

این فیلم انیمیشنی دوست‌داشتنی داستان یک بچه‌شیر سلطنتی به‌نام سیمبا را روایت می‌کند؛ یک داستان حماسی از ماجراجویی که تلاش او برای رسیدن به پادشاهی است. به این داستان خاطره‌انگیز موسیقی التون جان و برخی از بهترین موسیقی‌های دیزنی (Hakuna Matana) را نیز اضافه کنید. و تعجب‌آور نیست که این کلاسیک واقعی موردپسند بسیاری از مردم است.

فارست گامپ ۱۹۹۴ Forrest Gump

فارست گامپ - رابرت زمکیس

هیچ فیلم دیگری نتوانست این‌چنین قلب ما را تسخیر کند (یا به ما یاد نداد که “زندگی مانند یک جعبه شکلات است”) به‌جز این فیلم کمدی- درام با بازی تام هنکس در نقش مردی که شاهد (و حتی تأثیرگذار!) چندین رویداد تاریخی مشخص در ایالات متحده است. فارست گامپ به‌سمت دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم در مراسم سال ۱۹۹۵ رفت و هنوز هم به‌عنوان یکی از دلچسب‌ترین فیلم‌های حال حاضر باقی مانده است.

ماتریکس ۱۹۹۹ The Matrix

دلیلی وجود دارد که ماتریکس را یکی از بهترین فیلم‌های علمی- تخیلی و فانتزی در تاریخ سینما می‌دانند؛ در این فیلم، کیانو ریوز خوش می‌درخشد. به‌علاوه برخی سکانس‌های مبارزه فوق‌العاده که با جهانی خیال‌انگیز و به‌لحاظ بصری خیره‌کننده از واقعیت مجازی ترکیب شده است.

پیش از طلوع ۱۹۹۵ Before Sunrise

یش ازطلوع

با دنبال کردن گفت‌وگوهای معنادار و عمیق بین دو کاراکترش در عین این‌که شبی را با یکدیگر در وین می‌گذرانند؛ پیش از طلوع هیجان و جذابیت دیداری غیرمنتظره با عشقی جدید را به تصویر می‌کشد و در این فرایند یک داستان عاشقانه فراموش‌نشدنی را به ما نشان می‌دهد.

۱۰ چیز تو که من ازشون بدم میاد ۱۹۹۹ 10Things I Hate About You

یک فیلم نوجوانانه نمادین دیگر که از یک کلاسیک ادبی الهام گرفته شده است. این پرداخت مدرن از رام کردن زن سرکش Taming of the Shrew ویلیام شکسپیر، همه چیز دارد؛ از عاشقانه‌های شیرین دبیرستانی تا لحظات خنده‌داری که باعث می‌شوند با صدای بلند قهقهه بزنید و حتی آواز خواندن هیث لجر را نیز به نمایش می‌گذارد (آهنگ Can’t Take My Eyes Off of You) که محتملاً یکی از بهترین صحنه‌های کمدی- رمانتیک همه زمان‌هاست.

پارک ژوراسیک ۱۹۹۳ Jurassic Park

پارک ژوراسیک - استیون اسپیلبرگ

به‌عنوان نخستین فرنچایز تریلر علمی- تخیلی افسانه‌ای کارگردان استیون اسپیلبرگ، پارک ژوراسیک ۱۹۹۳ ستونی را برای بسیاری از فیلم‌های آینده بالا برد؛ نه‌تنها به‌دلیل داستان پرپیچ‌وخم‌اش درباره یک پارک مورد بررسی پر از دایناسورهای شبیه‌سازی‌شده، بلکه به‌دلیل تکنولوژی CGI پیش‌گامانه و موثرش.

روز گراندهاگ ۱۹۹۳ Groundhog Day

روز گراندهاگ یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های بیل مری در تمام دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش را به نمایش می‌گذارد؛ در نقش یک گزارشگر عبوس هواشناسی تلویزیون که نفرین می‌شود و باید هرروزش را در یک روز مشخص سپری کند. او در این فیلم کمدی دوست‌داشتنی که در عین حال جذاب و هوشمندانه هم هست، خوش می‌درخشد.

داستان اسباب‌بازی ۱۹۹۵ Toy Story

داستان اسباب بازی باز و وودی

بیایید روراست باشیم؛ همه ما در دوران کودکی تصور می‌کردیم اسباب‌بازی‌های‌مان زنده می‌شوند. داستان اسباب‌بازی فیلمی بود که این خیال کودکانه را برای ما زنده کرد و آن را با یک داستان تخیلی و شخصیت‌های محبوب خود (و در ادامه کل مجموعه این فیلم‌ها) تکمیل نمود؛ یک الماس واقعی پیکسار.

زن زیبا ۱۹۹۰ Pretty Woman

زن زیبا به‌راحتی یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های کمدی- رمانتیک دهه نود است؛ این فیلم از جولیا رابرتس جذاب برخوردار است که قلب یک تاجر ثروتمند را تسخیر می‌کند. زن زیبا در زمان خود فروش فوق‌العاده‌ای در گیشه داشت و هنوز هم یک انتخاب کلاسیک از این ژانر محسوب می‌شود.

فهرست شیندلر ۱۹۹۳ Schindler’s List

فهرست شیندلر

نگاهی پرمعنی و عمیق به یک فصل دلهره‌آور از تاریخ؛ این نمایش دلخراش از هولوکاست داستان یک تاجر آلمانی را روایت می‌کند که با به کارگیری پناهندگان یهودی-لهستانی در کارخانه‌های خود، جان آن‌ها را نجات می‌دهد. این فیلم باعث شد استیون اسپیلبرگ اولین جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی خود را به دست آورد.

نمایش ترومن ۱۹۹۸ The Truman Show

جیم کری در این فیلم بامزه و شوخ‌طبع می‌درخشد؛ در نقش مردی که از این‌که زندگی‌اش به‌عنوان یک درام زنده تلویزیونی پخش می‌شود، ناآگاه است. این یکی از قابل‌توجه‌ترین اجراهای این بازیگر تا به امروز بوده است. به‌همراه یک ایده و پیش‌فرض تامل‌برانگیز که باعث می‌شود نمایش ترومن در لیست فیلم‌هایی قرار بگیرد که تماشا کردن آن‌ها ضروری است.

راشمور ۱۹۹۸ Rushmore

راشمور

راشمور دومین فیلم بلند کارگردان وس اندرسن است. این فیلم با محوریت بلوغ، درباره یک بچه‌مدرسه‌ای پانزده‌ساله به‌نام مکس فیشر است؛ کسی که قصد دارد از یک معلم پایه اول خواستگاری کند. یک فیلم خند‌ه‌دار و اصیل که به ما یادآوری می‌کند چگونه در ابتدا شیفته سبک غیرمعمول اندرسن شدیم، خیلی قبل‌تر از آن‌که به عناوین برجسته‌ترش برسیم.

بی‌خواب در سیاتل ۱۹۹۳ Sleepless in Seattle

اگر در جست‌وجوی یک فیلم حال‌خوب‌کن خاطره‌انگیز هستید؛ بی‌خواب در سیاتل مگ رایان و تام هنکس را در نقش یک زوج به نمایش می‌گذارد که گرچه در دو سوی متفاوت از کشور هستند اما دلباخته یکدیگر می‌شوند. و این فیلم همه المان‌های احساس را در بر گرفته که ثابت می‌کند دهه نود یک دوره طلایی برای کمدی- رمانتیک بوده است.

ویل هانتینگ خوب ۱۹۹۷ Good Will Hunting

رابین ویلیامز و مت دیمون در ویل هانتینگ خوب

داستان این فیلم توسط مت دیمون و بن افلک، زمانی که هنوز در هالیوود تازه‌وارد بودند، نوشته شده است. این درام احساسی درباره یک نابغه دلواپس است که با یک درمان‌گر (با بازی رابین ویلیامز) ملاقات می‌کند. این فیلم به‌همان اندازه که خوب نوشته شده، ملموس و به‌لحاظ احساسی تکان‌دهنده است.

باشگاه مبارزه ۱۹۹۹ Fight Club

آیا لیستی از بهترین فیلم‌های دهه ۹۰ بدون فیلم افسانه‌ای باشگاه مبارزه Fight Club کامل خواهد بود؟ این فیلم درام تریلر، داستان یک قهرمان بی‌نام را دنبال می‌کند. او با یک فروشنده صابون دیدار می‌کند. در ادامه فیلم پیچ‌وخم‌های مهیجی را به نمایش می‌گذارد که باعث می‌شود باشگاه مبارزه یک کلاسیک واقعی باشد.

رفقای خوب ۱۹۹۰ Goodfellas

رفقای خوب - رابرت دنیرو

رفقای خوب همچنان یکی از محترم‌ترین آثار کارگردان مارتین اسکورسیزی است که یک فیلم کلاسیک گانگستری- جنایی پرجوش‌وخروش و به‌شدت درگیرکننده است. نیازی به گفتن نیست که برخی از نمادین‌ترین اجراها از بازیگرانی نظیر ری لیوتا، رابرت دنیرو و جو پشی در این فیلم به نمایش گذاشته می‌شود.

تنها در خانه ۱۹۹۰ Home Alone

آیا مجموعه فیلم‌های کریسمسی دیگری هم وجود دارند که بیشتر از تنها در خانه نوستالژیک باشند؟ این فیلم خنده‌دار و سرزنده داستان یک پسربچه هشت‌ساله به‌نام کوین را روایت می‌کند. خانواده‌اش به‌طور اتفاقی او را در خانه تنها می‌گذارند و کوین مجبور است از خانه‌اش دربرابر دو سارق دفاع کند؛ وضعیتی که بسیاری از صحنه‌های خنده‌آور (و بسیاری از تله‌های انفجاری) به دنبال آن می‌آیند.

دیو و دلبر ۱۹۹۱ Beauty and the Beast

دیو و دلبر

این فیلم کودکانه دوست‌داشتنی نه‌تنها برخی از کلاسیک‌ترین آهنگ‌های دیزنی در تمام دوران‌ها را به نمایش می‌گذارد (چه کسی می‌تواند “Be Our Guest” یا آن صحنه رقص محبوب را فراموش کند؟)، بلکه در نهایت تبدیل به اولین فیلم انیمیشنی‌ای می‌شود که نامزدی اسکار بهترین فیلم را به دست می‌آورد.

نجات سرباز رایان ۱۹۹۸ Saving Private Ryan

پس از فهرست شیندلر Schindler’s List استیون اسپیلبرگ ساخت فیلم دیگری درباره جنگ جهانی دوم را بر عهده گرفت. این‌بار با یک تصویرسازی واقع‌گرای ظالمانه از حمله D-Day (پیاده‌سازی در نرماندی) و یک داستان حماسی درباره گروهی از مردان که برای یافتن یک سرباز، ماموریتی را آغاز می‌کنند.

دام والدین ۱۹۹۸ The Parent Trap

دام والدین ۱۹۹۸

به دنبال یک بازبینی نوستالژیک دیگر هستید؟ این کلاسیک دلپذیر دیزنی یک لیندزی لوهان جوان دارد که نقش دو دوقلو جداازهم را بازی می‌کند که به‌صورت اتفاقی همدیگر را در کمپ می‌یابند. و سپس آن‌ها طرح‌ریزی می‌کنند که جای‌شان را با یکدیگر عوض کنند تا بدین ترتیب بتوانند مجدداً پدر و مادرشان را به هم‌دیگر برسانند.

سکوت بره‌ها ۱۹۹۱ The Silence of the Lambs

سکوت بره‌ها از نظر بسیاری یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تمام دوران‌هاست. در این تریلر روان‌شناسانه میخ‌کوب‌کننده جودی فاستر در نقش یک کارآموز FBI می‌درخشد. او به کار گرفته می‌شود تا با یک قاتل سریالی آدم‌خوار زندانی به‌نام دکتر هانیبال لکتر صحبت کند. این فیلم اولین (و تا به امروز تنها) فیلم در ژانر وحشت است که جایزه اسکار بهترین فیلم را تصاحب کرده است.

عقل و احساس ۱۹۹۵ Sense and Sensibility

عقل و احساس - جین آستین

اما تامپسون در این درام تاریخی هم کارگردانی کرده است و هم نقش‌آفرینی. فیلمی که یک اقتباس زیبا از داستان کلاسیک جین آستین است. داستانی درباره دو خواهر که مخاطبان را با جذابیت شوخ‌طبع و شخصیت‌های محبوب خود به اندازه رمان اصلی مشعوف می‌کند.

رستگاری در شاوشنک ۱۹۹۴ The Shawshank Redemption

این درام گیرا و متعالی درباره زندان، اقتباسی درخشان از رمان استفن کینگ است. یک بانک‌دار سابق که به جرم قتل مضاعف محکوم شده با یک زندانی دیگر که محکوم به حبس ابد است رابطه دوستانه‌ای را برقرار می‌کند. داستان نهایی خود یک پیروزی، تراژدی و رستگاری است.

ماتیلدا ۱۹۹۶ Matilda

ماتیلدا

ماتیلدا براساس یک داستان کلاسیک کودکان که توسط رولد دال به نگارش درآمده، ساخته شده است. یکی از آن‌دسته فیلم‌های خاطره‌انگیزی که قطعاً شما تمایل پیدا می‌کنید آن را مجدداً از دوران کودکی خود، به تماشا بنشینید؛ خصوصاً با تصویرسازی فریبنده این فیلم از یکی از جذاب‌ترین تله‌کینتیک‌های سینما.

هفت ۱۹۹۵ Se7en

در این تریلر هیجان‌انگیز و تاریک دهه نودی که تعلیق و کشش استادانه‌ای را به نمایش می‌گذارد، برد پیت و مورگان فریمن در نقش‌های اصلی حضور دارند. آن‌ها در نقش دو کارآگاه هستند که به دنبال یک قاتل زنجیره‌ای می‌گردند؛ کسی که هفت گناه مرگبار را در قتل‌های خود دخیل می‌کند.

رومئو + ژولیت ۱۹۹۶ Romeo + Juliet

رومئو + ژولیت ۱۹۹۶

مبتکر؛ همان‌گونه برای‌تان آشناست. این فیلم عاشقانه محصول سال ۱۹۹۶ یک بازآفرینی مبتکرانه از این تراژدی شکسپیری کلاسیک ارائه داد. نیازی به گفتن نیست که این فیلم به‌طور قطع به یقین جایگاه لئوناردو دی‌کاپریو به‌عنوان یک بت دهه نودی را استحکام بخشید؛ حتی قبل از نقش بیهوش‌کننده‌اش در تایتانیک Titanic.

علاءالدین ۱۹۹۲ Aladdin

المان‌های کمی در این ماجراجویی انیمیشنی وجود دارد که آن را به یکی از بهترین فیلم‌های دیزنی تبدیل کرده است؛ از جمله یک موسیقی فوق‌العاده (“A Whole New World” که همچنان یکی از بهترین آهنگ‌های دیزنی باقی مانده است.) و همچنین یک بازی به‌یادماندنی از رابین ویلیامز در نقش جینی.

شاهزاده مونونوکه ۱۹۹۷ Princess Mononoke

شاهزاده مونونوکه - میازاکی

دیزنی ممکن است در دهه ۹۰ فیلم‌های نمادین زیادی داشته باشد، اما این فیلم ژاپنی از فیلم‌ساز هایائو میازاکی نیز یکی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی آن دوره بود. نیازی به گفتن نیست که این فیلم مسیر را برای محبوبیت دیگر فیلم‌های ماجراجویی فانتزی میازاکی نظیر شهر اشباح Spirited Away هموار کرد.

فارگو ۱۹۹۶ Fargo

یک کلاسیک ناگهانی که بعدها منبع الهام یک سریال تلویزیونی به همین نام می‌شود. فارگو در ژانر کمدی سیاه همراه با خشونت تکان‌دهنده و جنایت است که در نهایت منتج به یک داستان غیرعادی و مجذوب‌کننده درباره یک فروشنده ماشین می‌شود؛ کسی که دو نفر را استخدام کرده تا همسرش را بربایند!

پسرا تو محله ۱۹۹۹ Boys ‘N The Hood

پسرا تو محله ۱۹۹۹

این فیلم درام با محوریت بلوغ، داستان سه دوست را که در جنوب مرکزی لس‌آنجلس بزرگ می‌شوند، دنبال می‌کند. کارگردان این فیلم جان سینگلتون، جوان‌ترین فرد (او بیست‌وسه‌ساله بود.) و اولین آفریقایی- آمریکایی‌ای است که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی می‌شود.

مولان ۱۹۹۸ Mulan

پس از دیو و دلبر، علاءالدین و شیرشاه دیزنی در اواخر دهه ۹۰ فیلم نمادین دیگری را ارائه کرد. این‌بار یک داستان پرماجرا از یک دختر چینی جوان و جنگجو که خود را به شکل یک مرد درمی‌آورد تا از این طریق بتواند جای پدرش را در ارتش سلطنتی چین پر کند.

سرعت ۱۹۹۴ Speed

سرعت کیانو ریوز

کیانو ریوز این فیلم اکشن تکان‌دهنده را از آن خود می‌کند. سرعت درباره یک اتوبوس بمب‌گذاری‌شده است که قرار است در سرعتی کمتر از ۵۰ مایل در سرعت منفجر شود؛ پیش‌فرضی نسبتاً ساده که البته شما را در تمام مدت روی لبه صندلی خود قرار می‌دهد.

منبع: goodhousekeeping

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته 35 فیلم برتر دهه ۱۹۹۰ اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط