معرفی و بررسی گیاه دارویی برگ چنار

امتیاز دهید post

درختان چنار بلند قامت بوده و ارتفاع آن‌ها به ۳۰ تا ۵۰ متر می‌رسد، در پائیز برگ‌های آن‌ها می‌ریزد و معمولاً در کنار جویبارها و زمین‌های مرطوب می‌رویند.

نام و مزاج

نام‌های دیگر چنار: جوهر، صنار، عیثام، دلب، چنال وراس و دلبا می‌باشد. و دارای مزاج سرد و خشک است.

معرفی

  • رختان چنار بلند قامت بوده و ارتفاع آن‌ها به ۳۰ تا ۵۰ متر می‌رسد، در پائیز برگ‌های آن‌ها می‌ریزد و معمولاً در کنار جویبارها و زمین‌های مرطوب می‌رویند، هرچند نسبت به خشکسالی مقاومند.
  • برگ های آن ساده، پنجه ای متناوب است.
  • گل های نر و ماده آن جدا به صورت شاتون کروی شکل هستند و هر دو نوع گل روی یک درخت وجود دارند.
  • میوه ی آن مرکب از چند فندقه می باشد. فندقه در اصطلاح گیاه شناسی به میوه ی خشک ناشکوفا گفته می شود که دارای یک دانه به حالت آزاد است.

خواص

  1. از تقطیر بخار آب برگ های چنار، عرق برگ چنار تهیه می شود و دارای طبع سرد و تر و چاق کننده بوده و در درمان ناراحتی های اسهال و اسهال خونی و رفع ناراحتی های ناشی از گرمی موجود در مواد خوراکی و تقویت چشم، مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. دمنوش برگ چنار تب بر و تب را کاهش می دهد. تنگی نفس را بهبود می بخشد. برای  امراض عصبی مفید می باشد. افزایش وزن را به دنبال می آورد.
  3. برای درمان سوختگی با آتش میوه چنار را با پیه مخلوط نموده به صورت ضماد بگذارند.
  4. جهت رفع لکه‌های پوست مخصوصاً لکه‌هایی که در ناحیه گردن بوجود می‌آید با جوشانده پوست درخت چنار شستشو دهند.
  5. برای رفع زخم‌های متعفن، پوست درخت چنار را به صورت ضماد بگذارند.
  6.  گرد برگ خشک آن برای خشک کردن جراحت ها و زخم ها و سوختگی حاصل از آتش، نافع است. ضماد پوست سوخته آن، خشک کننده است و برای رفع رطوبت متعفن زخم ها نافع است و اگر با آب مخلوط شود برای درمان پوسته شدن پوست بدن مفید است.
  7. جهت رفع گزیدگی جانوران سمی میوه چنار را در سرکه پخته میل کنند.
  8. اگر چنان‌چه غباری که بر برگ درخت چنار است وارد حلق شود و باعث ناراحتی گردد شیر تازه بنوشند.
  9.  خیس کرده گل و میوه ی درخت چنار در آب و همچنین ضماد برگ تازه پخته آن برای ورم چشم، بند آمدن آب که از چشم بیرون می ریزد، رفع ورم های بلغمی، ورم زانو و سایر اعضا و ورم های گرم مفید است
  10. جهت بیماری برص ضماد پخته برگ آن را بگذارند.

موارد منع مصرف

  • خوردن زیاد آن باعث ضعف دید می‌گردد. غباری که به برگ چنار می نشیند، برای مجاری تنفسی ریه، صدا، گوش و چشم مضر است و باید مراقبت شود که به حلق و گوش و چشم و ریه نرسد و به هر حال در صورت تماس، علاج آن خوردن شیر تازه می باشد.
  • در دوران بارداری، از مصرف عرق چنار خودداری نمایید.

شیوه استفاده

برای تهیه دمنوش ابتدا برگ و پوست و میوه درخت چنار را در آب خیس کرده آنگاه آن را تقطیر کنید علاوه بر این برای تهیه این دمنوش می توان از ریشه این درخت نیز بهره برد که در این صورت به ازای هر چهار کیلو ریشه درخت چنار،حدود یک کیلو عرق چنار به دست می آید. یک فنجان به صورت غلیظ مصرف شود.

مطالب مرتبط