نگاهی به مستند «میلیاردرهای تکنولوژی: جف بزوس» / کارآفرین جسور!

امتیاز دهید post

مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

«میلیاردرهای تکنولوژی: جف بزوس»، مستندی در گونه بیوگرافی یا زندگی‌نامه‌ای به نویسندگی و کارگردانی روکسان شلومبرگر است. مستندی محصول سال ۲۰۲۱، کشور انگلستان که توسط کمپانی اینترتین می پروداکشنز تولید شده است. این مستند در واقع یکی از قسمت‌های مجموعه فیلم‌های مستند «میلیاردرهای تکنولوژی» است که زندگی و دستاوردهای برخی از ثروتمندترین کارآفرینان دنیای مدرن از جمله بیل گیتس، مارک زاکربرگ و ایلان ماسک را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. شخصیت‌هایی که در تاریخ از آن‌ها به عنوان تاثیرگذارترین آدم‌های قرن ۲۱ یاد خواهد شد.

اهداف و موفقیت‌های شغلی

شرکت آمازون در کنار کمپانی‌های بزرگی چون گوگل، اپل، مایکروسافت و فیس بوک یکی از غول‌های فناوری آمریکا به حساب می‌آید. شرکتی که اسم بزرگترین رودخانه دنیا در آمریکای جنوبی را رویش گذاشتند و در سال ۱۹۹۴ از یک گاراژ در شهر نیویورک کارش را شروع کرد و به سرعت به یک کسب و کار بزرگ جهانی تبدیل شد. جف بزوس کارش در شرکت آمازون را با فروش کتاب به صورت آنلاین آغاز کرد و چندی بعد متوجه شد که می‌تواند هر چیزی را با این روش بفروشد. بزوس با درک درست از رفتار مصرف کننده، متوجه شد که در دسترس بودن کالاها، انگیزه خرید مردم را بالا می‌برد. مجله تایم در سال ۱۹۹۹ جف بزوس را به عنوان چهره سال انتخاب کرد و او را پادشاه تجارت اینترنتی نامید. کسی که سال‌ها پیش از همه‌گیر شدن اینترنت در سطح جهان، پتانسیل بی‌نظیر این تکنولوژی نوین را دریافت و یک کسب و کار هوشمند را پایه‌ریزی کرد. اما چه چیزی باعث یک کسب و کار هوشمند می‌شود؟ بزوس در فیلم اینطور پاسخ می‌دهد که ببینید مشتریانتان به چه چیزی احتیاج دارند، سپس وارونه حرکت کنید. او این رویکرد را با ارائه محصولی جذاب برای کتابخوانی تجربه کرد. محصولی به نام کیندل که به بزوس این امکان را داد تا پس از ایجاد تحول در عرصه خرید کتاب، در زمینه خواندن کتاب نیز تحول عظیمی ایجاد کند. اتفاقی که با تاسیس آمازون استودیوز (Amazon Studios) به تولید سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های اختصاصی منجر شد و در افزایش شهرت و ثروت بزوس و برند آمازون نقش مهمی ایفا کرد.

ساخت امپراطوری در فضا

فیلم با نمایش تصاویری کمتر دیده شده از فرآیندهایی که اغلب به صورت اتوماتیک و با استفاده از ربات‌های هوشمند در مجموعه آمازون انجام می‌شود، مخاطب را با خود همراه می‌کند، اما جذاب‌ترین قسمت فیلم، بخش‌هایی است که به فعالیت‌های جف بزوس در عرصه هوا فضا اشاره می‌کند. به قول نریشن فیلم، انگار که ساخت امپراطوری روی زمین برایش کافی نبوده و او را به تسخیر فضا متمایل کرده است. بزوس نیز همچون ایلان ماسک به پروژه‌های اکتشافات فضایی روی آورده و با تاسیس شرکت بلو ارجین (Blue Origin) تلاش کرد تا اهداف متعالی‌اش را تحقق بخشد. اهدافی نظیر حفظ منابع طبیعی زمین که به گفته بزوس، به نتیجه رسیدن کامل آن‌ها ممکن است صدها سال طول بکشد. این نشان می‌هد که انسان‌های بزرگی چون بزوس، تنها به شرایط امروز و خواسته‌های شخصی خویش نمی‌اندیشند و برای دستیابی به فردایی بهتر برای ساکنان سیاره زمین، برنامه‌ریزی دراز مدت می‌کنند. برنامه‌هایی چون انتقال صنایع سنگین به فضا و تبدیل کردن زمین به جای مناسب‌تری برای سکونت. برنامه‌هایی برای انجام سفرهایی ایمن‌تر و مقرون به صرفه‌تر به فضا و حتی فراهم کردن بستری برای یک انفجار عظیم کارآفرینانه در فضای لایتناهی.

زندگی شخصی

فیلم با ارائه اطلاعاتی از پدر، مادر و البته پدر خوانده ی بزوس آغاز می‌شود و سپس به نشانه‌هایی از نبوغ در کودکی و نوجوانی وی اشاره می‌کند. نشانه‌هایی چون اختراع یک مایکروویو خورشیدی، یک آژیر هشدار و البته سایر دستاوردهایش در علوم کامپیوتری که در تعیین مسیر زندگی و تقویت روحیه کارآفرینی‌اش تاثیرگذار بودند. در بخش دیگری از فیلم به ازدواج بزوس با مکنزی (رمان‌نویس و محقق) و سه فرزند پسرشان و یک دختر چینی که به فرزند خواندگی قبول کردند، اشاره می‌شود. با این حال فیلم چندان به زندگی خصوصی بزوس ورود نکرده و با اشاره‌ای گذرا به جدایی وی از همسرش در ژانویه سال ۲۰۱۹، بیشتر به ابعاد شخصیتی بزوس می‌پردازد. شخصیتی که تنها فرد از پنج میلیاردر برتر دنیاست که تعهدنامه بخشش را امضاء نکرده و در زمینه نیکوکاری، همچون بیل گیتس و سایر ثروتمندان دنیای فناوری، سوابق درخشانی ندارد. شخصیتی که چندین بار بابت میزان پرداخت حقوق به پرسنل شرکت آمازون و رویکردش در پرداخت مالیات بارها مورد انتقاد سیاستمداران آمریکایی قرار گرفته و بعضی‌ها لقب «ابر شرور» را برازنده‌اش می‌دانند.

توسعه فروش آنلاین

شاید بیشترین انتقادات از بزوس به سیاست‌های تهاجمی‌اش در تجارت الکترونیک و فتح بازارهای صنایع مختلف مربوط شود. سیاست‌هایی که بسیاری از کسب و کارهای کوچک و فروشگاه‌های فیزیکی را به چالش کشید و بعدها به تعطیلی کشاند. انتقاداتی که به نظر می‌رسد چندان هم معقول نیست. فروشگاه‌های آنلاین، ساز و کار خاص خود را دارند و ارزش افزوده‌ای را برای خریداران ایجاد می‌کنند که آن‌ها را از حضور و وقت‌گذرانی در بازارها و فروشگاه‌های سنتی بی‌نیاز می‌کند. شکی نیست که دنیا، دنیای رقابت است و آن‌ها که به تداوم روش‌های قبلی در عرصه‌ی بازاریابی و فروش اصرار می‌ورزند، محکوم به شکست هستند. به ویژه در دوره پسا کرونا، که اقبال عمومی نسبت به خرید آنلاین به طرز چشمگیری افزایش یافته و خیلی‌ها برای تامین سلامتی و نجات جان خودشان هم که شده به این شیوه‌ی خرید روی آورده‌اند.

جف بزوس با تداوم شیوه‌های خلاقانه‌اش در شرکت آمازون، در واقع شیوه خرید همه چیز را برای همیشه تغییر داد و سبک زندگی میلیون‌ها انسان در سراسر کره‌ی زمین دگرگون کرد. این مستند با تکیه بر نریشن‌هایی که اطلاعات کاملی از علل و نتایج تصمیم‌گیری‌ها و موفقیت‌های شغلی بزوس ارائه می‌کند، می‌تواند برای کسانی که به دنبال راه‌هایی برای کارآفرینی و رهایی از زندگی کارمندی هستند، جالب توجه بوده و به آن‌ها در اجرا و پردازش ایده‌هایشان کمک کند. مستندی که هم اکنون در پلتفرم نماوا با دوبله فارسی، در دسترس دوستداران فناوری‌های نوین قرار دارند.

تماشای «میلیاردرهای تکنولوژی: جف بزوس» در نماوا

نوشته نگاهی به مستند «میلیاردرهای تکنولوژی: جف بزوس» / کارآفرین جسور! اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط