«رونی»؛ یک فوتبالیست خیابانیِ تمام عیار!

امتیاز دهید post

مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

مستندی ورزشی در ژانر بیوگرافی، محصول سال ۲۰۲۲ کشور انگلستان که براساس زندگی واقعی وین رونی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال انگلستان و باشگاه منچستر یونایتد ساخته شده است. فیلمی به کارگردانی مت اسمیت که در آن علاوه بر وین رونی، چهره‌های شاخص دنیای فوتبال نظیر دیوید بکام، کریستیانو رونالدو، تیری آنری، ژوزه مورینیو، اسون گوران اریکسون و … حضور یافته‌اند.

نکته بارز فیلم در این است که شخصیتی خاص را زیر ذره‌بین برده است که چه از نظر ورزشی و چه به لحاظ خصوصیات اخلاقی، با دیگر همنسلانش متفاوت بود. از نسل بازیکنانی که جنگیدن برای زنده ماندن را در کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌آموختند و در زمین برای تصاحب و به ثمر رساندن تمام توپ‌ها می‌جنگیدند. بازیکنی که با درخشش در ۱۶ سالگی نامش بر سر زبان‌ها افتاد و در ۱۸ سالگی، با پوشیدن پیراهن تیم ملی انگلستان، در زمره‌ی جوان ترین فوتبالیست‌های ملی پوش قرار گرفت.

زندگی ورزشی

مت اسمیت در مقام کارگردان «رونی»، ضیافت تصویری کاملی از نخستین روزهای پا به توپ شدن وین رونی تا هنگام آویختن کفش‌هایش تدارک دیده است. اظهارات پدر و مادر رونی درباره‌ی خصوصیات و رفتارهایش در کودکی با نمایش عکس‌ها و فیلم‌هایی دیدنی از دوران کودکی و نوجوانی رونی همراه می‌شود تا مخاطب را به شناخت دقیق‌تری از چگونگی شکل‌گیری این شخصیت منحصر بفرد برساند. شخصیتی که در ابتدای فیلم وقتی با این سؤال مواجه می‌شود که دوست داری مردم تو را برای چه چیزی به یاد بیاورند؟ پاسخ می‌دهد برای شخصیت و آدم خوبی بودن و نه به‌خاطر کارهایی که انجام دادم. پاسخی که می‌توان در طول فیلم به آن فکر کرد. به این که چرا رونی در مسیری قرار نگرفت که پل گسکوین را به قهقرا کشاند. دو ستاره بزرگ فوتبال انگلستان که از نظر ویژگی‌های اخلاقی شباهت‌های زیادی با یکدیگر داشتند. بازیکنانی که ضمن این که تشنه موفقیت در روی مستطیل سبز بودند، کمتر موفق می‌شدند خشم‌شان و حاشیه‌های اطرافشان را کنترل کنند و همین مساله بارها کار دستشان داد و حتی زندگی شخصی‌شان را هم تحت شعاع قرار داد. فیلم ضمن پرداختن به حاشیه‌های زندگی وین رونی، در زمینه نمایش مسیر ورزشی وی کم نمی‌گذارد و بدون این که مخاطب را خسته کند، برجسته‌ترین نقاط زندگی ورزشی وین رونی را به تصویر می‌کشد. از اولین حضور درخشانش در سن ۱۶ سالگی، در بازی اورتون مقابل آرسنال و آن شوت و گل بی‌نظیرش که دروازه ی دیوید سیمن را باز کرد، گرفته تا نخستین بازی ملی و اولین گل ملی‌اش مقابل مقدونیه که او را تبدیل به جوان‌ترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلستان کرد. تداوم موفقیت‌های رونی در تیم ملی انگلستان و درخشش در جام ملت‌های اروپا و جام‌های جهانی از تماشایی‌ترین صحنه‌های این مستند است که چون با توضیحات تکمیلی رونی، هم تیمی‌هایش و حتی بازیکنان و مربیان تیم‌های مقابل همراه می‌شود، اطلاعات مناسب و دست اولی را در اختیار علاقه‌مندان فوتبال قرار می‌دهد. اطلاعاتی نظیر این که چه بر رونی گذشت وقتی در بازی مقابل پرتغال با مصدومیت مواجه شد و به ناچار از بیمارستانی در این کشور، بازی حساس انگلستان و پرتغال را دنبال کرد. با این حال بخش عمده‌ای از زمان فیلم به مرور بازی‌های رونی در باشگاه منچستر یونایتد اختصاص دارد. باشگاهی که رونی ۵۵۹ بار پیراهنش را بر تن کرد و ۲۵۳ گل برایش به ثمر رساند و با آن به افتخارات بی‌نظیری چون قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا دست یافت. زندگی ورزشی رونی در منچستر نیز پر از چالش و حاشیه بوده که فیلم با پرداختن به جزئیاتی چون دلایل اختلافش با الکس فرگوسن، در این بخش نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

زندگی خانوادگی

حسن فیلم در این است که محدود به نمایش کامیایی‌های رونی در درون مستطیل سبز نمی‌ماند و با ورود به زندگی خصوصی و خانوادگی وی، تصویری شفاف از آن چه که بر این خانواده گذشته است ارائه می‌کند. در این میان حضور کالین (همسر رونی) آن چنان پررنگ است که به عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم به شمار می‌آید. شخصیتی که به واسطه این که خانه‌شان در همسایگی منزل وین رونی قرار داشته، از دوران کودکی با او آشنا می‌شود و از این رو به خوبی از خصوصیات اخلاقی و رفتاری رونی در دوران نوجوانی پرده بر می‌دارد و به صراحت از روزهایی که پای رونی لغزیده است، صحبت می‌کند. کمتر مستندی را می‌توان یافت که چنین صریح به نقاط تاریک زندگی یک چهره‌ی شاخص ورود کرده باشد، اما در «رونی» این اتفاق افتاده است. این چنین است که نه تنها از زبان رونی از چگونگی دعواهای خیابانی‌اش در دوران جوانی می‌شنویم بلکه از زبان همسرش به روزهایی می‌رویم که به واسطه‌ی ندانم‌کاری‌های رونی، زندگی خانوادگی‌شان در خطر فروپاشی قرار داشت. زندگی که به نظر می‌رسد به‌خاطر صبوری، مقاومت و البته درایت کالین همچنان پابرجا مانده است تا رونی امروز، با رونی دیروز تفاوت‌هایی اساسی داشته باشد. رونی پرخاشگر و خشونت‌طلب دیروز، حالا در قامت سرمربی یک تیم باشگاهی، رفتار و منشی متفاوت با دوران بازی‌اش دارد و در جایگاه پدر یک خانواده شش نفره، تلاش می کند که آرامش کانون خانواده‌اش را حفظ کند. آرامشی که گویی بیش از هر چیز مدیون حضور یک زن قوی و عاقل در کنار پسربچه‌ای احساساتی است که انگار هیچوقت سر به راه نبوده است!

تماشای مستند «رونی» در نماوا

نوشته «رونی»؛ یک فوتبالیست خیابانیِ تمام عیار! اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط