مروری بر قیمت محصولات ایران خودرو در سال 1387+ جدول

امتیاز دهید post

این روزها زمزمه افزایش قیمت وانت آریسان به بیش از 50 میلیون تومان شنیده می شود. آریسان که هنوز هم از موتور و گیربکس پیکان نیرو می گیرد جایگزین وانت باردو (پیکان وانت) شده است که حدود ده سال قبل تنها 6.2 میلیون تومان قیمت داشت. این وضعیت تنها شامل وانت آریسان نمی شود و تقریبا تمامی محصولات خودروسازان طی ماه های اخیر افزایش قیمتی نزدیک به 80 درصد را در بازار تجربه کرده اند. این درحالیست که با توجه به تصویب استفاده خودروسازان از قیمت ارز تعیین شده در بازار ثانویه به نظر می رسد که در آینده نه چندان دور باید شاهد افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا به رقم هایی نزدیک به قیمت های فعلی بازار باشیم.

تمام این موارد درحالی است که به گفته نجفی منش (رئیس انجمن قطعه سازان)، با توجه به افزایش قیمت 72 درصدی مواد اولیه، افزایش قیمت دستمزد نیروهای انسانی و چند برابر شدن هزینه های سربار، افزایش قیمت بین 60 تا 80 درصدی برای قطعات تولیدی و تحویلی به خودروسازان دور از ذهن نخواهد بود.

آنطور که از آخرین شرایط فروش ایران خودرو نیز بر می آید. خودروسازان ظاهرا این وضعیت را پذیرفته اند و حالا شرایط فروش خود را براساس قیمت های افزایشی ماه های آینده اعلام می کنند.

از سوی دیگر در پی کاهش عرضه خودرو به بازار که از کمبود قطعات یدکی و عدم ترخیص بارها از گمرک ناشی شده است شاهد تشدید تورم در بازار خودرو هستیم. برای مثال بررسی قیمت خودرو ها در کارخانه و بازار، نشان از فاصله قیمت بالای آنها دارد؛ به طوری که سمند LX در کارخانه 33 میلیون و 535 هزار تومان به فروش می ‌رود، اما در بازار 48 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین قیمت خودرو سمند EF7 در کارخانه 34 میلیون و 338 هزار تومان است و در بازار با قیمت 48 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌ رود.
از سوی دیگر، خودرو دنا در کارخانه 46 میلیون و 989 هزار تومان است، اما در بازار با قیمت 66 میلیون تومان به فروش می‌ رود. دناپلاس نیز در کارخانه 53 میلیون و 265 هزار تومان قیمت دارد، اما در بازار با قیمت 81 میلیون تومان فروخته می‌ شود.

پژو 405 جی ‌ال ‌ایکس در کارخانه قیمتی در حدود 32 میلیون و 944 تومان دارد، اما در بازار با قیمتی در حدود 44 میلیون تومان به فروش می‌ رود. قیمت خودرو پژو پارس اتوماتیک TU5 نیز در کارخانه 54 میلیون و 802 میلیون تومان است، اما این خودرو در بازار با قیمتی 79 میلیون و 700 هزار تومانی به فروش می رسد.

https://bestessayresearch.com/wp-content/uploads/2018/08/03AEA033-5DD9-438F-BBFA-F2BAEC3DDD0C.jpe

در چنین اوضاع و احوالی شاید مرور قیمت خودرو ها در شهریور سال 87 خالی از لطف نباشد. لطفی که البته با اندوهی فراوان و بی پایان همراه است چرا که خودروهای قدیمی تولید داخل ظرف این سال ها از یک کالای مصرفی برای مردم طبقه متوسط به کالایی لوکس و خارج از دسترس عمده مشتریان بدل شده اند و ظاهرا هیچ پایانی نیز برای خروج از این بیراهه اقتصادی قابل تصور نیست.

محصولات ایران خودرو

The post مروری بر قیمت محصولات ایران خودرو در سال 1387+ جدول appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط