۱۰ واقعیت عجیب از پشت صحنه درخشش The Shining

امتیاز دهید post

اقتباس سینمایی استنلی کوبریک از رمان کلاسیک «درخشش» The Shining اثر استیون کینگ یکی از مهم‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت است که تا به حال ساخته شده است. هرچند نسخه سینمایی کوبریک تفاوت‌های زیادی با منبع الهام آن دارد، «درخشش» به چیزی متفاوت و در عین حال خارق‌العاده تبدیل شد که مستقیما از ذهن وسواسی کوبریک بیرون آمده است. البته تلاش عوامل و بازیگران فیلم در خاص کردن آن بی‌تأثیر نبوده است. ساخت این فیلم به اندازهٔ خود فیلم جالب توجه بوده است. در این مقاله ۱۰ واقعیت عجیب از پشت صحنهٔ «درخشش» را برای شما بازگو می‌کنیم.

۱۰. استنلی کوبریک با تکه کلام اد مک‌ماهون آشنایی نداشت

تقریبا همه می‌دانند جک نیکلسون تکه کلام «جانی اینجاست!» که به صورت فی‌البداهه در فیلم گفت را از تکه کلام اد مک‌ماهون در برنامه «The Tonight Show Starring Johnny Carson» استفاده کرد. با این وجود، چون کوبریک در انگلستان زندگی می‌کرد، با این برنامه و تکه کلام آشنایی نداشت و زمانی که نیکلسون در یکی از صحنه‌های مهیج فیلم این جمله را به صورت بداهه به زبان آورد، حسابی پریشان شد. او حتی به حذف این صحنه از فیلم نیز فکر کرد. خوشبختانه کوبریک متقاعد شد و این صحنه در فیلم باقی ماند و به یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین جمله‌های فیلم تمام دوران تبدیل شده است.

۹. برف در مارپیچ در واقع ۹۰۰ تُن نمک و یونولیت خردشده بود

جک نیکلسون

تعقیب و گریزی که در مارپیچ برفی در انتهای «درخشش» اتفاق می‌افتد، یکی از خاطره‌انگیزترین صحنه‌های اقلیمی در تاریخ فیلم‌های ترسناک است. این صحنه به‌طرز خیره‌کننده‌ای با کمک زوایای دوربین، نور، طراحی صحنه و تدوین ساخته شده تا وحشت موجود در صحنه و سرمای مکان را به نمایش بگذارد. حتی تماشای این صحنه باعث ایجاد حس سرما در بیننده می‌شود. اما نکته جالب این صحنه این است که برفی که در این صحنه می‌بینیم واقعی نیست. ۹۰۰ تُن نمک و یونولیت خردشده برای ساخت این برف به کار گرفته شده است.

۸. ایدهٔ تکان دادن انگشت دنی لوید هنگام صحبت با تونی از خودش بود

دنی لوید

هر زمان که شخصیت دنی تورنس با تونی دوست خیالی‌اش حرف می‌زند، دنی لوید انگشتش را تکان می‌دهد. در فیلم‌نامه اصلی، به این نکته اشاره‌ای نشده بود. دنی لوید بازیگر خردسال خودش به این رفتار عجیب رسید و در اولین تست بازیگری‌اش برای این نقش آن را اجرا کرد. کوبریک از این ایده بسیار خوشش آمد و نقش را به لوید داد. باید اعتراف کنیم که حرف زدن یک بچه با انگشتش از حرف زدن با خودش بسیار ترسناک‌تر است.

۷. جک نیکلسون تنها با خوردن ساندویچ پنیر به خشم شخصیت‌اش رسید

درخشش

به منظور رسیدن به خشم شخصیت جک تورنس که در تمام فیلم هویداست، جک نیکلسون دو هفته پیش از آغاز تولید فیلم، تنها به خوردن ساندویچ پنیر بسنده کرد چون به شدت از ساندویچ پنیر متنفر بود. به‌نظر می‌رسد که او کار بسیاری عجیبی انجام داده، اما واضح است که به نتیجه دلخواهش نیز رسید. فقط به خشم شدیدی که در چشم‌های نیکلسون در هر صحنه از فیلم موج می‌زند نگاه کنید. فرقی نمی‌کند او به اتاق نگاه کند، با وندی بحث کند یا در مارپیچ به دنبال دنی است، بازی رعب‌آور نیکلسون در «درخشش» بی‌نظیر است و همه اینها بدون رژيم ساندویچ پنیر ممکن نبود.

۶. صحنهٔ آسانسور در سه برداشت گرفته شد، اما برداشت نهایی یک سال طول کشید

درخشش

همه کسانی که این فیلم را دیده‌اند، صحنهٔ باز شدن درب آسانسور و جاری شدن خون از آن را به خاطر می‌آورند. هرچند همه کوبریک را با برداشت‌های متعدد که موجب کلافه شدن بازیگران و عوامل فیلم می‌شود می‌شناسند، این صحنه تنها طی سه برداشت انجام شد. با این حال، این سه برداشت نتیجهٔ یک سال پروسهٔ کنکاش‌گرایانه بود. تمیز کردن راهرو با آسانسوری که مملو از خون بود، ۹ روز طول کشید. در دو برداشت ناموفق، کوبریک از خون مصنوعی حس دلخواهش را نگرفت و چون بیننده انتظار دیدن خون از آسانسور را ندارد، باید از چیزی واقعی‌تر برای القای این حس استفاده می‌شد.

۵. استرس بازی در نقش وندی تورنس باعث ریزش موی شلی دووال شد

شلی دووال

جک نیکلسون که سابقهٔ کار با بهترین‌های فیلم و سینما را دارد، گفته نقش وندی تورنس یکی از سخت‌ترین نقش‌ها برای یک بازیگر است. شلی دووال به خوبی اضطراب پیش‌روندهٔ وندی را به نمایش گذاشت. بیچارگی و درماندگی او وقتی می‌فهمد در هتل گیر افتاده و شوهرش قصد کشتن او و پسرشان را دارد، کاملا قابل لمس است. اما متأسفانه، بازی در این نقش به سلامتی دووال آسیب رساند. استرس بازی در این نقش باعث فروپاشی عصبی دووال و در نتیجه بروز عوارض جانبی مثل احساس بیماری جسمی و از دست دادن موهایش شد.

۴. «درخشش» جزو اولین فیلم‌هایی بود که از استدی‌کم استفاده کرد

درخشش

در دهه ۷۰ میلادی، دنیای فیلم‌برداری به تکنولوژی‌ جدیدی رسید که تقریبا همه چیز را تغییر داد: استدی‌کم (وسیله‌ای برای تثبیت تصویر و حذف لرزش دوربین). «راکی»، «در راه افتخار» و «ماراتن من» جزو اولین فیلم‌هایی بودند که با استفاده از این تکنولوژی ساخته شدند. «درخشش» نیز جزو شش فیلم اولی بود که با استفاده از استدی‌کم فیلم‌برداری شد.صحنهٔ معروف مارپیچ برفی با استفاده از استدی‌کم فیلم‌برداری شده است. پس از «درخشش»، کوبریک از این تکنولوژی در اغلب فیلم‌های بعدی‌اش استفاده کرد.

۳. استنلی کوبریک جنبه‌های ترسناک را از دنی لوید خردسال پنهان می‌کرد

درخشش

چون دنی لوید هنگام ساخت این فیلم بسیار کم سن و سال بود و پیش از «درخشش» در فیلم دیگری بازی نکرده بود، استنلی کوبریک حسابی مراقب او بود و اجازه نداد روح‌های برهنهٔ پیرزن‌ها و گالن‌های خون در آسانسور را ببیند. تا جایی که لوید می‌دانست، کوبریک و سایر عوامل به او گفتند که در حال ساخت یک فیلم درام هستند. جایی که وندی دنی را بغل کرده، در هتل مشغول دویدن است و بر سر جک فریاد می‌کشد، در واقع یک عروسک در بغل وندی است تا از حضور دنی در این صحنهٔ مهیج جلوگیری کنند.

۲. ضبط صحنهٔ «جانی اینجاست!» سه روز طول کشید و ۶۰ درب برای آن خراب شد

جک نیکلسون درخشش

یکی از صحنه‌های مهم «درخشش» جایی است که وندی درب حمام را قفل کرده و جک با تبر شروع به شکستن درب می‌کند. وقتی جک سوراخ بزرگی ایجاد کرد، سرش را به داخل آورده و جملهٔ معروفش را ادا می‌کند. حرکات دوربین بسیار دقیق، حرکات تبر را ضبط کرده‌اند. حالا مشخص شده که برای رسیدن به نتیجه دلخواه در این صحنه، پروسهٔ موشکافانه‌ای پی گرفته شده که پر از آزمون و خطا بوده است. به نقل از شلی دووال، ضبط این صحنه بیش از سه روز طول کشید و ۶۰ درب برای آن شکسته شد.

۱. استیون کینگ از این فیلم بیزار است

استیون کینگ

تقریبا همه این موضوع را می‌دانند (در واقع، در صحنه‌ای از «بازیکن شماره یک آماده» هم به آن اشاره شد). اگرچه مخاطبان و منتقدان این فیلم را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تمجید کردند، استیون کینگ از شیوهٔ اقتباس کوبریک ناراضی بود. کینگ در توصیف «درخشش» گفت: «یک ماشین کادیلاک بزرگ و زیبا بدون موتور درونش». این نویسنده، تفاوت‌های کتاب و فیلم را به ترتیب مثل تفاوت آتش و یخ توصیف کرد. طبق صحبت‌های او، رمان کینگ پر از شور و اشتیاق است، در حالی که فیلم کوبریک سرد و از روی حساب و کتاب پیش می‌رود. با این وجود، هر دو اثر جزو آثار بسیار خوب هستند.
این مقاله برگرفته از نوشته بن شرلوک در سایت screenrant.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۱۰ واقعیت عجیب از پشت صحنه درخشش The Shining اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط