۲۰ تا از بهترين فیلم ها با حال و هوای کریسمس

3/5 - (1 امتیاز)

در این لیست نگاهی می‌اندازیم به بهترین فیلم‌های تعطیلات؛ از کلاسیک‌هایی مثل «چه زندگی شگفت‌انگیزی» It’s a Wonderful Life و «کریسمس سفید» White Christmas تا فیلم‌های نامتعارفی مثل «سانتای بد» Bad Santa و «کابوس قبل از کریسمس» The Nightmare Before Christmas. شادترین فصل سال مملو از لذت‌های بی‌انتهای سینمایی است.
حال این ۲۰ فیلم منتخب را باهم مرور می‌کنیم.

۲۰. سفر کریسمس ملی لامپون (۱۹۸۹) National Lampoon’s Christmas Vacation

هر اتفاق بدی که بتوانید تصور کنید برای خانواده گریسولد در تعطیلات کریسمس رخ می‌دهد. این خانواده بیرون از خانه همه جور ماجراجویی از مشکلات جزئی قابل‌فهم تا خراب‌کاری‌های دیوانه کننده را به‌صورت مجموعه‌ای که می‌توان بارها و بارها آن را تماشا کرد را تجربه می‌کنند. باوجود تمام مصیبت‌هایی که در فیلم اتفاق می‌افتد، هنوز مهربانی و عشق واقعی بین اعضای خانواده، شور و احساس تعطیلات و وقت‌گذرانی کنار هم در فیلم موج می‌زند.

۱۹. سرود کریسمس ماپت (۱۹۹۲) The Muppet Christmas Carol

 سرود کریسمس ماپت

برایان هنسون Brian Henson در مقام کارگردان فیلم کریسمس کلاسیکش را با لذتی هوشمندانه و قابل‌فهم به نسلی از کودکان نشان می‌دهد. در این فیلم بازسازی شده از کتاب کلاسیک چارلز دیکنز Charles Dickens، مایکل کین Michael Caine بزرگ نقش اسکروج را با گفتار سنگین شکسپیرگونه بازی می‌کند و هم‌بازی‌های او همه عروسک هستند. کین درک صحیحی از طنز نهفته میان اسکروج عبوس با گروه ماپت‌های خندان دارد و نقشش را به زیبایی ایفا کرده است.

۱۸. هواپیماها، قطارها و اتومبیل‌ها (۱۹۸۷) Planes, Trains and Automobiles

هواپیماها، قطارها و اتومبیل‌ها

جان هیوز John Hughes نویسنده و کارگردان پس از ساخت سه‌گانه بی‌نظیرش («شانزده شمع» Sixteen Candles، «کلوپ صبحانه» The Breakfast Club و «روز تعطیل فریس بولر» Ferris Bueller’s Day Off) با یک فیلم کمدی بازگشته که درباره هم‌سفران ناسازگار ۴۰ ساله به سمت شیکاگو است. جان کندی John Candy در نقش دِل یکی از بهترین بازی‌هایش را اجرا کرده است.

۱۷. دوباره کریسمس (۲۰۱۴) Christmas, Again

دوباره کریسمس

معمولاً ساخت فیلم‌های سنتی تعطیلات بر پایه یک نگرش در اوج است: شخصیت گرفتار داستان به ارزش‌های تازه‌ای در راحتی شور و هیجان کریسمس می‌رسد. فیلم تلخ و شیرین «دوباره کریسمس» اثر چارلز پوکل Charles Poekel نویسنده و کارگردان، یک انحراف خوش‌آیند از این گرایش است. همه آدم‌ها شانس جشن گرفتن تعطیلات را ندارند و این فیلم یک تصویر شیوا از این است که وقتی تمام دنیا در حال شادی و سرور در اطراف یک فرد غمگین و تنها هستند چه حسی می‌تواند داشته باشد.

۱۶. دکتر سوس، چگونه گرینچ کریسمس را دزدید (۱۹۹۶) How the Grinch Stole Christmas

دکتر سوس، چگونه گرینچ کریسمس را دزدید

یکی از محبوب‌ترین استعاره‌های فصل تعطیلات یک آدم بدخلق است که متوجه معنی «واقعی» شور تعطیلات می‌شود و خیلی زود احساساتش تحت تأثیر این حال و هوا قرار می‌گیرد. همان اتفاق خوبی که برای اسکورج افتاد برای گرینچ دکتر سوس هم می‌افتد. گرینچ در انتظار شنیدن آه و ناله اهالی هوویل است که صبح کریسمس با خانه‌های خالی خود مواجه می‌شوند، اما در عوض همه مردم باهم متحد شده و به هر شکلی تعطیلات را جشن می‌گیرند؛ چرا که هدیه‌ها هرگز مهم‌تر از عشق نبوده است. این اتفاق احساسات گرینچ را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۱۵. فراستی آدم‌برفی (۱۹۶۹) Frosty the Snowman

فراستی آدم‌برفی

داستان «فراستی آدم‌برفی» درباره سفر به قطب شمال برای نجات دادن یک آدم‌برفی از آب شدن است. این فیلم به اندازه سریال تلویزیونی «کریسمس چارلی براون» A Charlie Brown Christmas دهه ۶۰ یک شاهکار محسوب نمی‌شود، اما کاملاً تعریف یک نوستالژی دلپذیر را با خود دارد. دیدن «فراستی آدم‌برفی» با صدای مخملی جیمی دورنتی Jimmy Durante راوی و رنگ‌های پاستلی-گونه شهر، به گرمی شنیدن یک موسیقی قدیمی است.

۱۴. تنها در خانه (۱۹۹۰) Home Alone

تنها در خانه

به نظر می‌رسد که صحنه‌هایی که خانواده‌های بدخلق با شتاب راهی فرودگاه هستند جزء اصلی فیلم‌های تعطیلات دهه ۹۰ محسوب می‌شده است. با این دید، «تنها در خانه» یکی از بهترین‌های این‌گونه فیلم‌ها است. کریس کلمبوس Chris Columbus کارگردان این فیلم طنز است و جان هیوز تهیه‌کنندگی کار را بر عهده داشت. کوین مک‌کالیستر کوچک (مکالی کالکین Macaulay Culkin) با نقشه‌های شیطانی و عنکبوت خانگی‌اش وارد قلب تمام بچه‌های خردسال شد. «تنها در خانه» برای تمام اعضای خانواده یک فیلم کریسمسی کلاسیک به‌حساب می‌آید.

۱۳. کریسمس سیاه (۱۹۷۴) Black Christmas

کریسمس سیاه

همیشه جنبه تیره‌تری هم در تعطیلات کریسمس وجود دارد که فیلم‌های ترسناک عالی مثل «کریسمس شیطانی» Christmas Evil و «شب ساکت، شب کشنده» Silent Night, Deadly Night به آن پرداخته‌اند؛ اما تقریباً هیچ‌کدام به‌پای فیلم کلاسیک «کریسمس سیاه» محصول ۱۹۷۴ نمی‌رسند. داستان فیلم درباره بیلی، یک قاتل دیوانه است که در خانه خیریه خواهران روحانی با تماس‌های ناپسند ایجاد رعب و وحشت می‌کند و بعد یکی‌یکی آن‌ها را به اتاق زیرشیروانی می‌کشاند. احتمالاً داستان فیلم استاندارد به نظر می‌رسد، اما «کریسمس سیاه» به موضوعات مهمی مثل سقط‌جنین و آزار و اذیت جنسی پرداخته که به فیلم جنبه‌ی فمینیستی تندی داده است.

۱۲. معجزه در خیابان سی و چهارم (۱۹۴۷) Miracle on 34th Street

معجزه در خیابان سی و چهارم

معمولاً آدم‌های شکاک بدترین مهمان‌های جشن کریسمس هستند، اما این فیلم زمستانی به جنبه‌های زیادی از بی‌اعتمادی، سیستم قضاوت ما، فرهنگ مصرف و درمان درست بیماری روانی در کنار هویت بابانوئل می‌پردازد و موارد زیادی را مورد پرسش قرار می‌دهد. هم‌چنین این فیلم نسبت به ۷ دهه پیش بسیار شاخص است؛ چرا که دیدن یک مادر مجرد با قدرت بالا در شغلی مهم بسیار نادر بوده. جورج سیتون George Seaton نویسنده و کارگردان «معجزه در خیابان سی و چهارم» برنده دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد.

۱۱. درواقع عشق (۲۰۰۳) Love Actually

درواقع عشق

«درواقع عشق» اثر دوست‌داشتنی ریچارد کریتس Richard Curtis یکی از رضایت‌بخش‌ترین ترکیب‌های اولیه شروع علاقه به ساخت فیلم‌های رمانتیک-کمدی بزرگ در یک مجموعه است که شخصیت‌های فیلم با سرنخ‌های کوچکی باهم در ارتباط هستند. فیلم کریتس به همه شکل‌های عشق، به‌خصوص عشق در زمان تعطیلات، می‌پردازد. این فیلم پر بازیگر پیشنهاد جالبی برای همه سلیقه‌ها است و حداقل پایان یکی از داستان‌ها اشک تماشاچی را درمی‌آورد.

۱۰. الف (۲۰۰۳) Elf

الف

وقتی ویل فرل Will Ferrell در فیلم ایام کریسمس کلاسیک جدید جان فاورو Jon Favreau بازی کرد، در اوج زندگی حرفه‌ای‌اش بود. بادی (فرل) دوست‌داشتنی سربه‌هوا ملقب به الف در حال تجربه و کشف شهر نیویورک از نگاه یک بچه نیم‌وجبی است. قسمت‌های خنده‌دار مثل درب چرخان، شیره انگور و تلفن‌ها بهترین قسمت‌های جذاب کمیک داستان است. درس‌های شیرینی درباره عشق و خانواده داده می‌شود و بالاخره سانتا که همه مخاطبان در هر سنی را به خنده می‌اندازد، فیلم را نجات می‌دهد.

۹. گرملین‌ها (۱۹۸۴) Gremlins

گرملین‌ها

فیلم دلگرم‌کننده و درعین‌حال عجیب‌وغریب جو دانته Joe Dante، تهیه‌کننده اجرایی استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg را بسیار شگفت‌زده کرد. هدیه کریسمسی که به‌اشتباه ردوبدل شد، برخی از موجودات کوچک دوست‌داشتنی را به شیطان‌هایی تبدیل کرد که باید کشته می‌شدند. زاک گالیگان Zach Galligan به‌خوبی از عهده نقش خبیثش در جنگی کشنده در برابر گرملین‌ها که در حال نابودی شهر هستند برآمده است. ترس و طنز به‌خوبی باهم ترکیب‌شده‌اند و بچه‌های دهه ۸۰ را به‌شدت می‌ترساند که عواقب جبران‌ناپذیری ایجاد کرده است.

۸. کریسمس سفید (۱۹۵۴) White Christmas

کریسمس سفید

این فیلم موزیکال کلاسیک به یک اندازه هم برای شخصیت‌های فیلم و هم برای بینندگان، شادی و خوشی تعطیلات را فراهم کرده است. اثر مایکل کورتیز Michael Curtiz به دلایل خاصی به یک کلاسیک ماندگار تبدیل‌شده است. بینگ کرازبی Bing Crosby و دنی کی Danny Kaye به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های سرگرمی، فیلم را در رده بالایی قرار می‌دهند. «کریسمس سفید» یک ترکیب غنی از موزیکال‌های قدیمی و سرزندگی تعطیلات است که پیامی جاودان درباره در دسترس بودن برای کسانی که همیشه حامی ما هستند با خود دارد.

۷. سانتای بد (۲۰۰۳) Bad Santa

سانتای بد

معجزه کریسمس پرهیاهوی تری زوایگف Terry Zwigoff راهی بود که بیلی باب تورنتون Billy Bob Thornton را در نقش به‌یادماندنی یک آدم روانی (که به یکی از نقش‌های تراژدی بنیادی بدل شد) تبدیل کند. ویلی قربانی بدجنسی‌های خودش است و هر وقت به احساسات خالصش نزدیک می‌شود، به پوسته لذت‌بخش خرابش بازمی‌گردد و همه‌چیز دوباره از نو شروع می‌شود. قلب داستان «سانتای بد» یک ضربه ویرانگر دارد که خواسته مردی خود-برانداز برای تغییر چهره معصومیت کریسمس را نشان می‌دهد. او می‌خواهد از تعطیلات و همه ارزش‌هایش سوءاستفاده کند است.

۶. مرا در سنت لوئیس ملاقات کن (۱۹۴۴) Meet Me in St. Louis

مرا در سنت لوئیس ملاقات کن

این فیلم از خیلی جهت‌ها برای خیلی از مردم محبوب است. «مرا در سنت لوئیس ملاقات کن» بهترین فیلم موزیکال وینسنت مینلی Vincente Minnelli است. در زمان ساخت این فیلم، مینلی با ستاره فیلم یعنی جودی گارلند Judy Garland در رابطه‌ای عاشقانه به سر می‌برد. گارلند در این فیلم بسیار دوست‌داشتنی و عالی ظاهرشده است. آهنگ قدیمی «Have Yourself a Merry Little Christmas» به فیلم کمک کرد تا برای بسیاری از خانواده‌ها به یکی از اصلی‌ترین فیلم‌های تعطیلات تبدیل شود. پیانو زدن و آواز خواندن آهنگ «تو و من» مری آستور Mary Astor و لیون امس Leon Ames احساسی‌ترین بخش فیلم است.

۵. کریسمس چارلی براون (۱۹۹۵) A Charlie Brown Christmas

کریسمس چارلی براون

اگر در زمان کودکی فیلم را دیده باشید، چیزی از آن در ذهن شما باقی خواهد ماند که پس از شنیدن قطعه موسیقی جاز با صدای خاص وینس گورالدی Vince Guaraldi به احساسات ویژه آن دوران (که امروزه نظیر آن در فیلم‌های وس اندرسون Wes Anderson بزرگ وجود دارد) پرت خواهید شد. دیدن دوباره فیلم به‌عنوان یک بزرگ‌سال داستانی ژرف و احساسی را نشان می‌دهد که درواقع بیشتر به چشم مخاطبان بزرگ‌سال می‌آید. جستجوی هستی‌گرایانه چارلی براون غمگین برای پیدا کردن معنی کریسمس در کنار حزن و اندوه درون‌مایه اصلی این فیلم است.

۴. کابوس قبل از کریسمس (۱۹۹۳) The Nightmare Before Christmas

کابوس قبل از کریسمس

مثل بیشتر فیلم‌هایی که در این لیست قرارگرفته‌اند، «کابوس قبل از کریسمس» هم یک بابا نوئل دارد که چشم ندارد. تیم برتون Tim Burton فیلم‌نامه‌نویس این اثر، شخصیت جک اسکلینگتون را به وجود آورده که کریس سارادون Chris Sarandon صداپیشگی و دنی الفمن Danny Elfman قسمت‌های آواز خواندن آن را بر عهده‌دارند. این اسکلت خیرخواه در تلاش است تا اهالی شهر هالووین را مشتاق ایام کریسمس کند. این فیلم اولین فیلم استاپ-موشنی بود که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه شد و به یکی از بهترین‌های تیم برتون تبدیل شد.

۳. سرود کریسمس (۱۹۳۸) A Christmas Carol

سرود کریسمس

رمان کوتاه انگلیسی ۱۸۴۳ به قلم چارلز دیکنز، از سال ۱۹۰۱ مورد اقتباس‌های سینمایی زیادی قرار گرفت اما نسخه کمپانی مترو گلدوین مایر Metro-Goldwyn-Mayer در سال ۱۹۳۸ یک اثر سیاه‌وسفید دوست‌داشتنی و جاودان است. سه روح شب کریسمس به ملاقات اسکروج (رجینالد اوئن Reginald Owen) می‌آیند و او را با تمایلات ناخوشایند و مغرورانه‌اش روبرو می‌کنند. آن‌ها تصاویر نفرت‌انگیزی از او دارند که نشان می‌دهد او چگونه با تنگ‌نظری‌اش مانع ازدواج برادرزاده‌اش و هم‌چنین باعث مرگ پسر جوان رئیسش شد. فیلم‌نامه کار اثر هیوگو باتلر Hugo Butler است که در سال ۱۹۴۱ برای فیلم «Edison, the Man» نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

۲. داستان کریسمس (۱۹۸۳) A Christmas Story

داستان کریسمس

این کمدی خانوادگی خنده‌دار و جاودان که داستانش در دهه ۵۰ میلادی می‌گذرد نمونه نادر از پروژه‌ای خلاقانه است که همه‌چیز در آن درست و به‌جا است. باب کلارک Bob Clark کارگردان فروتن «Porky’s» داستان فیلم را با اقتباس از شخصیت رادیویی ژان شپرد Jean Shepherd شکل داد. داستان درباره پسربچه ۹ ساله به نام رالف (پیتر بلینگزلی Peter Billingsley) است که برای هدیه کریسمس یک تفنگ بادی رد رایدر می‌خواهد. پدرش (درن مک‌گون Darren McGavin) که همیشه در کشمکش با مادر سخت‌گیر رالف (ملیندا دیلون Melinda Dillon) است می‌خواهد این تفنگ را برای او فراهم کند.

۱. چه زندگی شگفت‌انگیزی (۱۹۴۶) Its A Wonderful Life

چه زندگی شگفت‌انگیزی

این فیلم کلاسیک ساخته فرانک کاپرا Frank Capra به دلایل زیادی برای چندین دهه محفوظ مانده و همچنان محبوب است. فیلم بیشتر یک فانتزی سیاه محسوب می‌شود و فضای آزاردهنده آن از حالت شاد خاص این دوران بیشتر است. باوجوداینکه بسیاری از مردم واقعاً این فیلم را دوست دارند، اما در زمان اکران استقبال زیادی از آن نشد و باعث سقوط کاپرا شد. متأسفانه مهارت این مهاجر ایتالیایی که افسار قلب سینماروها را کشید باعث شد او در میان صاحب‌نظران سینمایی به‌عنوان یک هنرمند غمگین شناخته شود. داستان فیلم به گرفتاری‌های روح بشر می‌پردازد و به همین دلیل هیچ‌گاه تازگی خود را از دست نمی‌دهد.
منبع سایت indiewire

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۲۰ تا از بهترين فیلم ها با حال و هوای کریسمس اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط