۲۵ لحظه به یاد ماندنی در فیلم های سال ۲۰۱۹

امتیاز دهید post

نقطه مشترک بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ را در این نکته می‌توان دید که چطور همه آ‌ن‌ها به نحوی جمع‌بندی فیلم‌های دهه گذشته هستند. پس از موفقیت فیلم‌های «سکوت» و «گرگ وال استریت»، مارتین اسکورسیزی فیلم تاثیرگذار دیگری در مورد نتیجه اعمال انسان‌ها، ساخته است. جیمز گری سه سال پس از «شهر گمشده زی»، این‌بار با «به سوی ستارگان» ما را به اعماق ناشناخته‌ها می‌برد.
سلین سیاما پس از ثابت کردن استعداد فوق‌العاده خود با فیلم‌های «تام‌بوی» و «دختربچگی»، این‌بار با «پرتره یک بانو در آتش» داستان عاشقانه فوق‌العاده‌ای را روایت کرده است که می‌توان آن را پایان شایسته‌ای برای فیلم‌های عاشقانه این ژانر در دهه گذشته دانست. فیلم‌های بونگ جون هو، به ژانری مختص خود او تبدیل شده است و آگنس واردا، که کمی پس از اکران آخرین فیلمش درگذشت، با ساخت مستندی در مورد زندگی حرفه‌ای خود، تاثیرگذارترین مستند سال ۲۰۱۹ را ساخته است.
در این لیست، لحظه‌های به یاد ماندنی هر ۲۵ فیلم مورد علاقه‌ام را آورده‌ام. این فیلم‌ها و این صحنه‌ها را بر‌اساس سلیقه شخصی و اهمیت آن در سینمای سال ۲۰۱۹، انتخاب کرد‌ه‌ام.

۲۵- شیادان Hustlers

لحظه به یاد ماندنی: جنیفر لوپز پس از بیست سال بازی در فیلم‌های ضعیف هالیوودی، در این صحنه از«شیادان» بر روی سقف ساختمانی در منهتن سیگار می‌کشد. همین حرکت به تنهایی برای نشان دادن تمام اتفاقات بعدی داستان کافی است.

۲۴- ما Us

ما - لحظه به یاد ماندنی

لحظه به یاد ماندنی: گره داستانی این ساخته ترسناک جوردن پیل، فیلمی با موضوع این‌که ما بدترین دشمن خودمان هستیم، به اندازه‌‌ای جالب و پیچیده است که تمام منطق داستان را عوض می‌کند.

۲۳- گرم‌ترین آگوست The Hottest August

گرم‌ترین آگوست - لحظه به یاد ماندنی

لحظه به یاد ماندنی: مستند فوق‌العاده برت استوری، روایتی خیره‌کننده از شهر نیویورک در مواجهه با ناشناخته‌ها، بیشتر مانند یک نفس حبس‌شده است تا فیلمی با بالا و پایین‌‌های معمول یک داستان. با این‌ وجود هیچ صحنه‌ای مثل وقتی که فردی کاپوت ماشین فضایی خود را بالا می‌زند و با گفتن “وقتی به آینده بروی، راحت‌تر می‌توانی راجع به اتفاقات گذشته فکر کنی” ماموریتش را فاش می‌کند، من را تحت‌تاثیر قرار نداد.

۲۲- بطری ساحلی The Beach Bum

بطری ساحلی

لحظه به یاد ماندنی: کاپیتان وک (با بازی فوق‌العاده مارتین لارنس) از شنا کردن با دلفین‌ها، زیادی هیجان‌زده می‌شود.

۲۱- بدنم را از دست دادم I Lost My Body

بدنم را از دست دادم

لحظه به یاد ماندنی: ستاره انیمیشن ساخته جرمی کلاپین، دستی قطع شده‌ است که به دنبال صاحبش می‌گردد. در این ماجراجویی، این دست با حرکاتی مانند یک خرچنگ وارد قوطی حلبی می‌شود و به درون متروی پاریس قل می‌خورد.

۲۰- یک زندگی پنهان A Hidden Life

یک زندگی پنهان - لحظه به یاد ماندنی

لحظه به یاد ماندنی: ترنس مالیک در این ساخته تاثیرگذار خود گفتگویی میان قهرمان داستان، مرد صلح‌طلب اتریشی که مخالف نازی‌ها است و مرد نقاشی که شمایل مسیح را بر روی سقف کلیسا می‌کشد، روایت می‌کند. نقاش در مورد ترس و بزدلیش از نکشیدن مسیح در حال عذاب بر روی صلیب می‌گوید “بالاخره روزی جرات آن را پیدا خواهم کرد و به همه چهره واقعی مسیح را نشان می‌دهم.” مالیک در طول سه ساعت فیلم، ما را مجذوب این داستان می‌کند.

۱۹- آتلانتیک Atlantics

آتلانتیک

لحظه به یاد ماندنی: این ساخته متی دیوپ، با نمایش بازگشت ارواح ساکنین درگذشته داکار، برای تسخیر مردم شهر، کم‌کم حال و هوای داستان‌های ماوراطبیعی به خود می‌گیرد. تنها وجود صحنه‌ای که در آن دخترهایی با لنزهای خاکستری حضور دارند، کافی است که ترس را در دل مخاطب بیندازد. با این‌حال هر داستان روحی، در اصل یک داستان عاشقانه است.

۱۸- ترانزیت Transit

ترانزیت  - لحظه به یاد ماندنی

لحظه به یاد ماندنی: «ترانزیت» ساخته کریستین پتزولد، که در جشنواره فیلم برلین در ماه فوریه سال گذشته اکران شد و از همان موقع در خاطر من مانده است، را می‌توان تا حدی بازتولید فیلم کلاسیک «کازابلانکا»، اما ساخته فرانتس کافکا، دانست. این ترکیب فوق‌العاده خود را از همه بیشتر در صحنه‌‌های پایانی فیلم نشان می‌دهد، صحنه‌هایی که مخاطب را درگیر احساسات مختلف می‌کند.

۱۷- دیامانتینو Diamantino

دیامانتینو

لحظه به یاد ماندنی: «دیامانتینو» داستان افسانه‌ای قرن بیست‌ویکمی است که در آن یک فوتبالیست معروف به نام دیامانتینو پس از شکست سختی در جام جهانی، تصمیم می‌گیرد یک پسر نوجوان پناهنده اهل موزامبیک را به فرزندی قبول کند، اما این پسر در حقیقت یک دختر بزرگسال هم‌جنسگراست که از طرف دولت پرتغال برای تحقیق در مورد پرونده پول‌شویی توسط خواهران این فوتبالیست، خود را به جای این پناهنده جا زده است. بله همان‌طور که حدس می‌زنید تمام صحنه‌های فیلم به یاد ماندنی هستند. با این وجود هیچ‌کدام به پای صحنه آغازین مسابقه فوتبال و تماشای بازی دیامانتینو، نمی‌رسد.

۱۶- واردا توسط اگنس Varda by Agnès

واردا توسط اگنس  - لحظه به یاد ماندنی

لحظه به یاد ماندنی: لحظه به لحظه این فیلم به یاد ماندنی است، اما طرفداران واردا مخصوصا از دیدن صحنه‌ای خوشحال خواهند شد که در آن این فیلم‌ساز بار دیگر با ستاره فیلم «خانه به دوش»، ساندرین بونز، دیدار می‌کند.

۱۵- حیات والا High Life

حیات والا

لحظه به یاد ماندنی: “بریم؟” “آره” (این مورد بدون هیچ خطری برای لو رفتن داستان فیلم است.)

۱۴- میدسامر Midsommar

میدسامر - لحظه به یاد ماندنی

لحظه به یاد ماندنی: در مرکز داستان فوق‌العاده ساخته آری آریستر، صحنه طولانی رقصی است که در انتهای آن، دختر به عنوان ملکه دهکده تاج‌گذاری می‌شود. این صحنه نه تنها از نظر رقص‌آرایی فوق‌العاده است، بلکه در آن شاهد یکی از بهترین بازی‌های بی‌کلام امسال از فلورنس پیو، همان‌طور که با خوشحالی و سردرگمی از این ور به آن‌ور می‌رود، هستیم.

۱- درد و شکوه Pain & Glory

درد و شکوه

لحظه به یاد ماندنی: این ساخته زندگی‌نامه‌ای پدرو آلمودوار از ابتدا تا انتها زیباست، اما این فیلم با پایان فوق‌العاده خود حتی به زیبایی آن معنای دیگری داده است. گاهی داشتن دید کمی بازتر باعث می‌شود تا در زندگی خود تجدیدنظر کنی.

۱۲- روزی روزگاری در هالیوود Once Upon a Time in Hollywood

روزی روزگاری در هالیوود - لحظه به یاد ماندنی

لحظه به یاد ماندنی: شش ماه از اکران فیلم ستایش‌ شده کوئنتین تارانتینو در جشنواره فیلم کن می‌گذرد و من هنوز در فکر پایان خشن و چشم‌گیر آن هستم. این‌طور که مشخص است مرز باریکی بین تجدیدنظر کردن در خود و تکرار کردن خود، وجود دارد. آیا راه دیگری برای نجات شخصیت شارون تیت و حل اختلافی که باعث پایان گرفتن هالیوود قدیمی شد وجود نداشت؟ با همه این‌ها، تماشای لئوناردو دی‌کاپریو که اسلحه‌ای در دست دارد و آرام زیر لب می‌گوید “ریک دالتون لعنتی” یکی از خالص‌ترین نقش‌آفرینی‌های است که امسال روی پرده سینما شاهد آن بوده‌ام.

۱۱- مرد ایرلندی The Irishman

 مرد ایرلندی

لحظه به یاد ماندنی: هنگام تماشای «مرد ایرلندی»، مخصوصا برای بار اول، مخاطب این حس را دریافت می‌کند که صحنه‌هایی از این فیلم برای همیشه در ذهنش خواهد ماند. مانند صحنه‌ای که پاچینو فریاد می‌زند “اتحاد” و پشی می‌گوید “همینی است که است” و ری رومانو از دنیرو می‌پرسد که آیا واقعا گناهکار است یا نه. لحظه‌های ارزشمند فیلم را با نگاهی عمیق‌تر می‌توان درک کرد. بار دومی که «مرد ایرلندی» را تماشا کردم، متوجه نکته جالبی در دو صحنه در دو زمان مختلف از داستان شدم: پگی در بچگی شک می‌کند که پدرش شیطان درونش را پنهان کرده است، اما فرانک از دخترش می‌خواهد که حواسش به صبحانه خوردنش باشد. سال‌ها بعد پگی با نگاه و بدون هیچ حرفی از پدرش می‌خواهد که حقیقت را به او بگوید، اما به قدری آب از سر فرانک گذشته است که ترجیح می‌دهد چیزی نگوید و به آرامی صبحانه‌اش را بخورد.

۱۰- چاقوکشی Knives Out

چاقوکشی - لحظه به یاد ماندنی

لحظه به یاد ماندنی: تنها گفتن این‌که ریان جانسون به خوبی می‌داند چطور با کمک بازیگران خوبش فیلمی فوق‌العاده بسازد، کافی است.

۹- بوی او Her Smell

بوی او

لحظه به یاد ماندنی: روایت دیدنی الکس راس پری از دختری سرکش و ماجرای موفقیت و شکست‌های او در پنج قسمت، در قسمت‌های نهایی به اوج خود می‌رسد، وقتی که بکی (با بازی الیزابت ماس)، پشت پیانوی خود می‌نشیند و ترانه‌ «بهشت» از برایان آدامز را برای دخترش می‌نوازد. تنها زیبایی ترانه و ناراحتی و پشیمانی بکی نیست که این صحنه را به یاد ماندنی کرده است، بلکه تکنیک پری برای قرار دادن قسمت‌های مختلف داستان در کنار هم است که باعث تاثیرگذاری بیشتر آن شده است.

۸- مترادف‌ها Synonyms

مترادف‌ها - لحظه به یاد ماندنی

لحظه به یاد ماندنی: نقطه اوج این ساخته فوق‌العاده نداو لاپید، بدون شک صحنه قرار ملاقات کاری در پاریس بین دو مرد قوی‌هیکل اسرائیلی است که در آخر به خشونت کشیده می‌شود.

۷- جواهرات تراش‌نخورده Uncut Gems

Uncut Gems آدام سندلر

لحظه به یاد ماندنی: انتخاب تنها یک صحنه از این ساخته فوق‌العاده برادران سفدی، کار بسیار سختی است، اما چه انتخابی بهتر از روده آدام سندلر؟ به دنیای «جواهرات تراش‌نخورده» خوش‌ آمدید، جایی که حتی در چندش‌آورترین صحنه‌ها نیز می‌توان به نحوی زیبایی را دید.

۶- سوغات The Souvenir

سوغات

لحظه به یاد ماندنی: درام آرام جونانا هاگ با یک تراژدی و سپس تغییر حال‌ و هوایی خلاقانه، به پایان می‌رسد: با نمایش صحنه‌های مختلف از شخصیت اصلی فیلم که دیگر می‌تواند داستان خود را برای جهان تعریف کند.

۵- خداحافظی The Farewell

خداحافظی - لحظه به یاد ماندنی

لحظه به یاد ماندنی: صحنه فیلم‌برداری شده از آینده بغل ماشین در «ستاره‌ای متولد شده است» عالی بود، اما صحنه فیلم‌برداری شده از شیشه عقب ماشین در این درام تاثیرگذار ساخته لولو ونگ، فوق‌العاده است.

۴- به سوی ستارگان Ad Astra

به سوی ستارگان

لحظه به یاد ماندنی: بازی زیبای برد پیت در این فیلم، در لحظه‌های ارتباط احساسی این فضانورد به نام روی مک‌براید، با پدرش، به اوج خود می‌رسد: “پدر، من مشتاقم که دوباره تو را ببینم.” پیامی که مانند نامه‌ای درون یک بطری در اقیانوس، در فضای بی‌کران محو می‌شود. درست است که پدر روی احتمالا این پیام را نخواهد شنید، اما این خود روی است که بالاخره صدای درونش را می‌شنود.

۳- زنان کوچک Little Women

زنان کوچک

لحظه به یاد ماندنی: این اقتباس زیبای گرتا گرویک از رمان کلاسیک لوییزا می الکات، تماما در مورد خواهران مارچ است. با این‌حال تماشای بازی کریس کوپر در نقش آقای لارنس، یکی از لذت‌بخش‌ترین نکات این فیلم است. صحنه‌ای که او صدای نواخته شدن پیانوی دخترش را پس از سال‌ها می‌شنود، فوق‌العاده زیباست.

۲- انگل Parasite

انگل فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی

لحظه به یاد ماندنی: در این فیلم برنده نخل طلایی، ساخته بونگ جون-هو، که شباهت‌هایی به «ساعت بیست و پنجم» دارد، مشخص می‌شود که رویای رسیدن به زندگی بهتر، رویایی بیش نیست.

۱- پرتره یک بانو در آتش Portrait of a Lady on Fire

پرتره ی بانویی در آتش

لحظه به یاد ماندنی : صحنه‌ای که هلویسی (با بازی آدل اینل) از مارینان (نايومی مرلامن) می‌خواهد که تصویر او را در دفترش نقاشی کند، به یاد‌ماندنی‌ترین لحظه این فیلم فرانسوی است.
این مطلب از نوشته دیوید اهرلیچ در سایت Indiewire گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته ۲۵ لحظه به یاد ماندنی در فیلم های سال ۲۰۱۹ اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط