معرفی جامع و خواص اسرارآمیز کیوی

امتیاز دهید post

كیوی این میوه پرزدار، دارای مواد غذایی بالا و میزان كالری بسیار پایینی است، به این خاطر در رده میوه‌های بسیار مفید قرار دارد. این میوه به دلیل خاصیت كاهندگی كه بر سطح‌تری گلیسیرید دارد، از غلظت خون می‌كاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سكته‌ها جلوگیری می‌كند.كیوی با داشتن آنتی‌اكسیدان فراوان خاصیت ضدسرطانی بسیاری دارد و امكان مبتلا شدن به بعضی از سرطان‌ها را كاهش می‌دهد.

کیوی اهل کجاست؟

کیوی (Kiwi) میوه بومی کشور چین است و نام آن با نسخه کوتاه شده به عنوان “کیوی” مشهور است. کیوی از گونه‌های مختلف تاک یا رسته گیاهان بالا رونده است و به عنوان میوه ملی این کشور بسیار قابل احترام است. در ابتدا به نام “یانگ تائو” شناخته می‌شد، کیوی یک میوه‌ی بیضی شکل با رنگ قهوه‌ای خفیف و یک بافت کرکی است.

خواص درمانی میوه کیوی

1. کیوی ضد استرس

استرس و كمبود خواب روی بدن انسان اثر می گذارد. هركس می خواهد به اين وضع دچار نشود بايد در روز ۴ عدد كيوی بخورد. ۴ عدد كيوی را در طول روز تقسيم كنيد. مثلاً صبح’ ظهر’ بعدازظهرو عصر. چون بدن انسان نمی تواند ويتامين C را ذخيره كند.

2. فواید کیوی برای درمان یبوست

یبوست، یک وضعیت مشکل ساز است که مشکل روده بزرگ در ارتباط است و معمولا در افراد مسن و افرادی که عادات غذایی بد دارند دیده می شود.کیوی، یک ملین طبیعی است که به عنوان درمانی برای یبوست شناخته می شود. مطالعات متعددی، ثابت کردند خوردن دو عدد کیوی در روز، برای حرکات سریع و با درد کمتر روده، مفید است.

3. کمک به سلامت قلب با کیوی

کیوی، اگر کیوی را به صورت منظم مصرف کنید به سلامت قلب کمک میکند. این میوه علاوه بر نداشتن کلسترول، حاوی پتاسیم (312 میلی گرم در هر 100 گرم) است که به رقیق شدن خون و فرآیندهای رفع لخته خون کمک می کند که در نتیجه، فشار خون را در رگ ها کاهش می دهد. این میوه، سطح HDL خون را نیز بالا می برد.

4. خواص کیوی برای معده

متأسفانه آنزيم های كيوی در معده به وسيله اسيد معده از بين می رود. اما اسيد معده بعد از خوردن غذاهای گوشتي و لبنی زياد مقداری خنثی می شود و آنزيم های كيوی می توانند مدت كوتاهی فعاليت كنند و اين زمان كافی است تا مواد پروتئينی در اثر اين آنزيم ها به قطعات كوچكتری تجزيه شوند و اين امر عمل هضم غذاهای سنگين را در معده و روده آسانتر می كند.

5. کیوی برای کنترل دیابت

یکی از آن میوه هایی است که افراد دیابتی می توانند بدون نگران شدن از وضعیت سلامتی شان آن را بخورند و این به دلیل فیبر بالا و فروکتوز موجود در آن است. شاخص گلیسمی کیوی به شدت پایین است (فقط 53) و این از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می کند. به علاوه، کیوی حاوی اینوسیتول است، آنزیمی که به کنترل سطح قند خون کمک می کند.

6. درمان بیماری آسم از خاصیت کیوی

میوه کیوی چون دارای ویتامین C است، بیماران مبتلا به آسم می توانند روزانه یک عدد کیوی میل نمایند چراکه باعث خس خس در ریه ها شده و تنفس بیماران آسمی را بهبود می بخشد.

7. کیوی به کیفیت خواب کمک می کند

کیوی منبع سروتونین است که به بهبود خواب بهتر کمک می‌کند. یک مطالعه تحقیقاتی در این زمینه نشان داده است که مصرف کیوی کمک می‌کند تا یک خواب کامل و با کیفیت داشته باشید. همچنین مصرف کیوی از بروز بی‌خوابی و شب‌بیداری جلوگیری می‌کند.کیوی حاوی مقادیر زیادی فلاونوئیدها مانند نایسینژین، کوئریتین، روتین، کاتچین، اپیکاتچین است که به کیفیت خواب کمک می‌کند. با توجه به این موضوع، پوست کیوی یک عنصر قوی برای کمک به خواب بهتر است.

8. کیوی جذب آهن را بهبود می‌بخشد

یکی دیگر از مزیت‌های شگفت انگیز کیوی، توانایی آن در جذب آهن بدن است. کیوی سرشار از ویتامین C و سایر مواد شیمیایی مانند لوتين و زاكسانتين است که به جذل آهن را بهبود می‌بخشد و از کمبود آهن در بدن جلوگیری می‌کند.یک مطالعه مقایسه‌ای بین کوی و موز انجام شده که نشان می‌دهد اگر همراه با غلات صبحانه کیوی مصرف شود، میزان جذب آهن چند برابر موز خواهد بود.

 

مطالب مرتبط