توضیح هفته چهارم بارداری

امتیاز دهید post

هفته چهارم بارداری زمانی است که شما احتمالاً برای اولین بار با مثبت شدن تست‌های بارداری روبه‌رو خواهید شد. در این هفته لانه گزینی در رحم انجام می‌گردد و تغییرات معمولاً شامل علائمی جزئی هستند.

برای مثال افزایش دمای بدن از جمله علائم اولیه‌ای‌ است که در اکثر بانوان در این زمان مشاهده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم حاملگی در هفته چهارم بارداری و نحوه رشد جنین در این زمان تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

علائم مادر در هفته چهارم بارداری

در هفته چهارم بارداری نباید به دنبال تغییرات بسیار زیادی در خود باشید. بلکه تغییرات معمولاً شامل علائمی جزئی هستند. برای مثال افزایش دمای بدن از جمله علائم اولیه‌ای‌ است که در اکثر بانوان در این زمان مشاهده می‌شود. همچنین ممکن است شما در این هفته متوجه شوید که میزان ترشحات واژینالتان بیشتر شده است و یا دچار لکه بینی‌های خفیف شوید. لکه بینی‌ها در این زمان معمولاً طبیعی هستند و به عنوان علامتی از فرآیند لانه گزینی تخمک بارور شده در رحم در نظر گرفته می‌شود.

به دلیل افزایش هورمون پروژسترون در سه ماهه اول بارداری به احتمال زیادی ممکن است احساس خستگی و کمبود انرژی را تجربه کنید. این افزایش سطح هورمون همچنین جریان خون به سمت سینه‌ها را افزایش داده و منجر به حساسیت بیشتر سینه‌ها و احساس درد در آن‌ها می‌شود. علاوه بر سینه‌ها افزایش جریان خون در لگن نیز اتفاق می‌افتد و به همین دلیل ممکن است به دفعات بیشتری نیاز به دستشویی رفتن داشته باشید.

در کنار افزایش هورمون پروژسترون در این دوران هورمون استروژن نیز افزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که حس بویایی شما بیش از پیش حساسیت پیدا کند. همین حساسیت زیاد می‌تواند با حالت تهوع و استفراغ مرتبط باشد. این علامت معمولاً تا هفته هشتم بارداری با شما همراه خواهد بود و پس از آن به تدریج کاهش خواهد یافت. از دیگر علائم در هفته چهارم بارداری می‌توان به تجربه ویارهای مختلف و تمایل به خوردن غذاهای متفاوت اشاره کرد.

رشد جنین در هفته چهارم بارداری

در هفته چهارم بارداری بلاستوسیت (گروه کوچکی از سلول‌های جنینی) سفر خود را از لوله فالوپ به داخل رحم آغاز کرده و لانه گزینی درون رحم انجام می‌شود. طی فرایند لانه گزینی بلاستوسیت به دیواره رحم می چسبد و شروع به تغذیه از مادر می‌کند.

بعد از لانه گزینی تخمک بارور شده برخی از سلول‌ها تبدیل به جنین می‌شوند و برخی دیگر جفت را تشکیل می‌دهند که مواد مغذی و اکسیژن را برای جنین فراهم می‌کند. همچنین کیسه‌ای حاوی مایع آمنیوتیک جنین را در این هفته احاطه می‌کند که از او در برابر ضربه‌ها و صدمات محافظت می‌کند. طبق نظر پژوهشگران متخصص زنان و زایمان آمریکا اندام‌هایی که در ماه اول بارداری یعنی تا هفته چهارم شروع به رشد و شکل گیری می‌کنند مغز، نخاع، قلب، ریه، پاها و بازوها را در بر می‌گیرد.

توصیه‌هایی برای مادران در هفته چهارم بارداری

برای آنکه بتوانید بارداری سالمی را تجربه کنید بهتر است در سبک زندگی خود تغییراتی را ایجاد کرده و به نکات سلامتی توصیه شده توسط متخصصان توجه کنید. ما در ادامه به چند نکته در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

مصرف ویتامین D را فراموش نکنید

بدن شما در دوران بارداری به ویتامین D بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد. بخش اعظم ویتامین D بدن توسط مصرف شیر و قرار گرفتن در معرض نور خورشید تأمین می‌شود. اگر به اندازه کافی لبنیات مصرف نمی‌کنید و یا به مقدار کافی در معرض نور آفتاب قرار ندارید باید به فکر دریافت این ویتامین از منابع دیگر باشید. برای مثال مصرف سایر مواد غذایی غنی شده با ویتامین D یا استفاده از مکمل‌های دارویی می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید این ویتامین را در سطح بهینه نگه دارید. اهمیت مصرف این ویتامین در این است که به سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کند و عامل بسیار مهمی در جذب کلسیم است.

از قرار گرفتن در معرض دود خودداری کنید

ممکن است شما خود هرگز سیگار مصرف نکنید اما باید توجه داشته باشید که بودن در کنار افرادی که سیگار مصرف می‌کنند نیز می‌تواند ضررهای زیادی برای فرزند شما داشته باشد. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در این شرایط می‌تواند خطر افزایش سقط جنین، وزن کم نوزاد بهنگام تولد و بارداری خارج رحمی را افزایش دهد.

کاهش میزان مصرف کافئین در هفته چهارم بارداری

مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری می‌تواند تأثیرات منفی زیادی روی کودک داشته باشد و پس از تولد منجر به بروز علائمی نظیر بی‌قراری زیاد در نوزاد شود. متخصصین توصیه می‌کنند که در این دوران مصرف کافئین خود را به 200 میلی‌گرم یا یک فنجان در روز کاهش دهید.

به میزان کافی فولیک اسید مصرف کنید

هنگامی که متوجه بارداری خود می‌شوید و این مسئله را با پزشک خود در میان می‌گذارید معمولاً برای شما مکمل فولیک اسید را تجویز می‌کند. چراکه در این زمان شما روزانه حداقل به 600 میکروگرم فولیک اسید نیاز دارید که دریافت آن از طریق وعده‌های غذایی روزانه بسیار دشوار است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کافی فولیک اسید در دوران اولیه بارداری به کاهش خطر تولد نوزاد همراه با نقایص مغزی و نخاعی کمک می‌کند.

مطالب مرتبط