«ماجراهای شگفت‌انگیز ادل بلانسک»؛ مومیایی زنده می‌شود

امتیاز دهید post

مجله نماوا، زهرا مشتاق

آه ای آقای لوک بسون نازنین، این همه ایده‌های درخشان و فرح‌انگیز را دقیقا از کجا می‌آورید؟ آیا طبقه‌ای در ذهن شما هست که در آن امکان جستجو برای علاقه‌مندان سینمای شما وجود داشته باشد؟ لطفا اطلاع دهید.

فعلا خیلی فوری در بخش بزرگسال و فیلم‌های نماوا این فیلم را که محصول سال ۲۰۱۰ است، ببینید. البته اگر تا حالا ندیده باشید. خب دوباره ببینید. مگر چه می‌شود: «ماجراهای شگفت‌انگیز ادل بلانسک»

یک کمدی اکشن پر از صحنه‌های رازآلود که درست ابتدای ورود به قرن بیستم اتفاق می‌افتد. البته که فانتزی است. البته که روح فریز شده را می‌تواند حال بیاورد و قدری گرم کند. چون جناب پاتوموسیس فیزیکدان و یک عالم مومیایی‌های مهم و جنتلمن دارد که کار‌های زیادی برای انجام دادن و البته کمک به آدم بعدی‌های خود دارند.

دوشیزه بلانسک سر ناشرش را گول می‌مالد، و به جای پاناما یا هر کجای دیگر که در قراردادش آمده، سر از مصر در می‌آورد. هر چه خطر و مامور را پشت سر می‌گذارد، یک مومیایی از قبر فرعون بزرگ می‌زند زیر بغلش و بر می‌گردد پاریس. همین قدر شیک، همین قدر مجلسی.

البته که مومیایی زنده می‌شود. وقتی پترو داکتیل می‌تواند زنده بشود، چرا پاتوموسیس مومیایی زنده نشود؟! فقط باید پروفسور باشد که هست. بقیه‌اش را دیگر قصه است که پیش می‌برد. کلمات روی نماهای متحرک سوار می‌شوند و یک پدیده جذاب و مفرح می‌سازند که بیا و ببین. این منطق لوک بسون است که قصه‌اش را آن‌طوری که دلش می‌خواهد تعریف می کند. در بستری کمیک و هر جا که دلش بخواهد زیر و زبر می‌دهد و علامت‌گذاری می‌کند. درست مثل یک گربه بزرگ که برای خودش قلمرو تعریف می‌کند.

امپراتوری لوک بسون هم پاریس قرن بیستم است با یک کارآگاه خواب آلود که کلیدش با خوردن و نوشیدن روشن می‌شود و یک نویسنده جسور که عاشق خطر کردن است چون پای مرگ و زندگی خواهرش که یک قل دیگرش است، در میان است. آگاتا خانم که باید تا آخر فیلم یک جوری رو به راه بشود انگار نه انگار که پنج سال پیش تا حالا مرده. آخر فیلم دلت می‌خواهد یکی از مومیایی‌ها را از وسط لوور کش بروی بیاوری خانه‌ات برای حل مشکلات. درست مثل چت جی بی تی که دارد مثل توفان دنیا و آدم‌ها را درو می‌کند و می‌آید جلو. خب بیاید. اصلا مگر سینما چیست؟ مگر غیر از این است که تا حالا هر چه که اسمش علمی تخیلی و فضایی بوده، واقعی شده. از فرضیه‌ها و قصه‌های ژول ورن بگیر تا آدم فضایی‌ها و زامبی‌ها و امراض مسری. همه چیز یکی یکی دارد واقعی می‌شود. شاید سینما یک بهانه است. وسیله‌ای برای فائق آمدن بر ترس‌ها، رنج‌ها و هیولاهایی که می‌دانیم در تاریکی دارند نفس می‌کشند و یک جایی دور و بر ما کمین کردند که تالاپی خودشان را بیندازند وسط هست و نیستمان. مرسی آقای لوک بسون. منتظر ورود دایناسورها هستیم.

تماشای «ماجراهای شگفت‌انگیز ادل بلانسک» در نماوا

نوشته «ماجراهای شگفت‌انگیز ادل بلانسک»؛ مومیایی زنده می‌شود اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط