بهترین نقش‌آفرینی‌های تام کروز از نگاه منتقدین

امتیاز دهید post

انتخاب بهترین‌های تام کروز کار بسیار سختی است، چون تقریباً همیشه دیدن این مرد جذاب و نیشخندهایش بر پرده سینما سرگرم‌کننده و جالب است. فیلم‌هایی که در زیر انتخاب‌شده‌اند گواه حقیقی بر استعداد او در بازیگری می‌باشند. به مناسبت تولد تام کروز نگاهی به بهترین نقش‌آفرینی‌های او می‌اندازیم.

همچنین بخوانید:
بهترین نقش‌آفرینی‌های نیکول کیدمن به انتخاب منتقدین

مگنولیا Magnolia
۱۹۹۹

مگنولیا یکی از بهترین فیلم‌های تام کروز و یکی از بهترین بازی‌های سبک خودش است. دیوانگی تمام‌وکمال او به‌سختی احساس ناامنی و شکنندگی مرد افسرده‌ای که سخنرانی‌های انگیزشی انجام می‌دهد را تحت تأثیر قرار داده است.
وقتی تام کروز تلاش نمی‌کند که بیننده را عاشق خودش کند بسیار دوست‌داشتنی‌تر می‌شود؛ مثل زمان‌هایی که خواستار رفتن به تاریک‌ترین و خطرناک‌ترین نقاط احساسی هر شخصیت است.

جری مگ‌وایر Jerry Maguire
۱۹۹۶

جری مگ‌وایر - تام کروز

هیچ فیلم دیگری نمی‌تواند با «جری مگ‌وایر» رقابت کند. البته فیلم‌های «مأموریت غیرممکن» Mission Impossible نیز عالی هستند اما «جری مگ‌وایر» همچنان جام مقدس تام کروز به‌حساب می‌آید. این موضوع که چگونه این نقش در تضاد کامل با سایر نقش‌هایی که کروز بازی کرده هست و چطور جذابیت بیش‌ازحدش هم یک ویژگی مثبت و هم مایه‌ی دردسرش هست و اینکه کامرون کرو Cameron Crowe کارگردان چطور این‌قدر سریع خواستار زمین زدن او هست، هیچ نقصی در بازی کروز در نقش مگ‌وایر به وجود نیاورده است. کروز بازیگر توانایی است که جدا از قرار دادن خودش در موقعیت‌های خطرناک برای سرگرم کردن ما، توانایی‌های بیشتری دارد که «جری مگ‌وایر» گواه همین مسئله است.

چشمان کاملاً بسته Eyes Wide Shut
۱۹۹۹

چشمان کاملاً بسته - استنلی کوبریک

استنلی کوبریک Stanley Kubrick در فیلم «چشمان کاملاً بسته» شخصیت بی‌تجربه و کم ژرفی که تام کروز آن را بازی می‌کند را با جواب‌هایی که هرگز نپرسیده و سؤال‌هایی که هرگز جوابی برای آن‌ها نخواسته روبرو می‌کند؛ کوبریک این نقش را در مکافاتی آمبرسونی (اشاره به رمان «آمبرسون‌های باشکوه» the Magnificent Ambersons) قرار می‌دهد. از آن به بعد، همه سردرگمی‌ها آگاهانه رخ می‌دهد.

متولد چهارم ژوئیه Born on the Fourth of July
۱۹۸۹

متولد چهارم ژوئیه

وقتی تام کروز را به‌عنوان یک هنرپیشه و نه یک سوپراستار جذاب سینمایی در مقام مقایسه قرار دهیم، بازی او در فیلم «متولد چهارم ژوئیه» چشمگیر خواهد بود. تا قبل از این فیلم، باور این مسئله که کروز با استعداد بازیگری زاده شده برای بعضی‌ها سخت بود؛ اما بازی او در «متولد چهارم ژوئیه» واقعاً تأثیرگذار است. الیور استون Oliver Stone با زیرکی و احتیاط از او بازی می‌گیرد. چیزی درباره کروز به‌طور مثبتی با عنوانی مسرور و واکنشی وطن‌پرستانه آشکار می‌شود و دیدن آن اطمینانی که ذره‌ذره فرومی‌ریزد اندوهناک است. هم‌چنین، کروز موقع بازی در این فیلم، برای چندین سال در اوج احساسات بیش‌ازحدش بود و دیدن او در حالتی دل‌زده و افسرده دوچندان تکان‌دهنده است.

مرد بارانی Rain Man
۱۹۸۸

مرد بارانی - تام کروز

بازی کروز در این فیلم برنده اسکار به کارگردانی بری لوینسن Barry Levinson دیدنی است. برعکس داستین هافمن Dustin Hoffman (که همان سال برنده اسکار نیز شد)، بازی کروز کمتر حالت نمایشی و زرق‌وبرق‌دار دارد، اما همچنان در اجرای نقش شخصیتی عمیقاً نامهربان موفق است. شخصیت چارلی (کروز) تأثیرگذار و گیرا است و لایه‌های متنوع زیادی را به بیننده بروز می‌دهد. کروز سخاوتمندانه فیلم را مهار کرده و به نقش هافمن اجازه درخشیدن داده است.

شرکت The Firm
۱۹۹۳

شرکت

تام کروز در این فیلم نقشی را بر عهده داشت که برخلاف بیشتر فیلم‌های دیگرش، در موقعیتی غیرعادی قرار ندارد و این حقیقت که او همیشه در معرض خطر قرارگرفته را باورپذیر کرده است. فیلم دیگر تام کروز را که می‌توان شبیه به «شرکت» دانست «چشمان کاملاً بسته» است که کوبریک توانسته بازی‌ای از کروز به نمایش بگذارد که شاید در هیچ فیلم دیگری نظیر آن را از او ندیده‌ایم.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته بهترین نقش‌آفرینی‌های تام کروز از نگاه منتقدین اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط