نقد و بررسی بچه های دریا Children of the Sea – یکی از زیباترین انیمیشن های امسال

5/5 - (1 امتیاز)

اگر می‌خواهید با مدرک به کسی ثابت کنید که انیمیشن فقط مخصوص کودکان نیست، به شما پیشنهاد می‌کنم بچه های دریا Children of the Sea استودیو4°C را به هر کودکی که می‌شناسید معرفی کنید و ببینید که چطور مقابل چشمان شما شگفت‌زده می‌شود. چیزی که به عنوان یک داستان ساده با المان‌های خیالی کار خودش را آغاز می‌کند در مقابل چشمان شما به مجموعه‌ای از تصاویر انتزاعی تبدیل می‌شود.
بچه های دریا Children of the Sea که از روی مانگایی به همین نام اقتباس شده است، داستان روکا، با صدای مانا آشیدا، را دنبال می‌کند. روکا دختر جوانی است که احساس می‌کند دریا او را می‌خواند. پدر او در یک آکواریوم کار می‌کند و روکا دائما خاطراتی از کودکی‌اش را به یاد می‌آورد که در آن یک جسم عجیب و درخشان را در این آکواریوم دیده بوده است. روز اول تعطیلات تابستانی، برخوردی با یک دختر بزرگ‌تر باعث می‌شود روکا از تیم هندبال اخراج شود. بعد از این اتفاق روکا تصمیم می‌گیرد به آکواریومی که پدرش در آن کار می‌کند برود و آن جا پسری را می‌بینید که در محفظه بزرگی همراه با وال‌ها در حال شنا کردن است.
نام این پسر اومی، به معنای دریا و با صدای هیرو ایشیباشی است. اومی و برادرش سورا، به معنای آسمان و با صدای سیشا اوراگامی، در دریا و توسط فیل‌های دریایی بزرگ شده‌اند. این به این معنا است که آن‌ها می‌توانند سریع‌تر شنا کنند و نفسشان را طولانی حبس کنند، تا حدی که باعث شده است برای زندگی روی زمین دچار مشکل شوند. آن‌ها تقریبا شبیه آکوامن هستند، با این تفاوت که با ماهی‌ها صحبت نمی‌کنند و تتوهای زیبای جیسون موموآ را بر روی بدنشان ندارند.

در نیمه‌ی ابتدایی بچه های دریا Children of the Sea داستان این فیلم سرگرم‌کننده و از نظر بصری جذاب بوده و مخاطب را درگیر یک گره داستانی تخیلی می‌کند. ما روکا را دنبال می‌کنیم که تابستانش را با اومی و سورا می‌گذارند و متوجه ارتباط عجیب و تقریبا جادویی که این سه نفر با اقیانوس دارند می‌شویم. در همین حال اتفاقات عجیبی در سراسر دنیا در حال رخ دادن است. اطراف منهتن وال‌هایی دیده می‌شوند، حیوانات آکواریوم در حال گم شدن هستند و در نزدیکی محل برخورد یک شهاب سنگ، تمام موجودات دریایی دور هم جمع می‌شوند.
در ابتدا به نظر می‌رسد فیلم قرار است به زندگی هر روزه‌ی این بچه‌ها بپردازد و به راز آن‌ها با روندی کند و در پس زمینه داستان پرداخته می‌شود. دنیای روکا یکی از چندین دنیای متفاوت آبی در آسمان همیشه در حال تغییر و دریای گسترده و مسحورکننده است. دنیایی پر از موجودات مختلف، گل‌های به شدت قرمز و آفتاب ابدی. این فیلم از نظر بصری یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های انیمیشنی امسال است، و این در حالی است که ما امسال آثاری مثل Weathering With You و Promare را داشتیم. تمام صحنه‌های فیلم پر از جزئیات است، از انعکاس نور خورشید بر روی آب گرفته تا آسمان صاف تابستان. اما فیلم زمانی به اوج خود می‌رسد که به زیر آب می‌رویم و آنجاست که یک دنیای کاملا جدید، مرموز و پر از موجودات جادویی و شگفتی را به ما نشان می‌دهد. مطمئن باشید هیچ‌گاه والی به زیبایی چیزی که در بچه های دریا Children of the Sea به تصویر کشیده شده است را ندیده‌اید. به آسانی می‌توان تاثیر فیلم‌های استودیو جیبلی را بر روی این فیلم دید، به ویژه سبکی که انیماتورها برای به تصویر کشیدن زیبایی و جادوی طبیعت استفاده می‌کنند.

 بچه های دریا Children of the Sea

کاری که به وضوح تاثیر حضور انیماتور سابق جیبلی کنیچی کونیشی در این پروژه است که به عنوا‌ن طراح شخصیت و مدیر بخش طراحی در تولید بچه های دریا Children of the Sea همکاری کرده است. با اینکه پس زمینه و زندگی زیر آب با سبک هنری واضح و با جزییاتی کشیده شده است، شخصیت‌های انسانی فیلم شبیه نقاشی‌هایی هستند که با دست و با مداد در یک دفتر کشیده شده‌اند. یکی از همکاران قدیمی جیبلی، جو هیشایشی که آثاری مثل همسایه من توتورو، سرویس تحویل کی‌کی و شهر اشباح را در کارنامه دارد، موسیقی این فیلم را ساخته است. موسیقی که در عین مینیمالیستی بودن، به خوبی حال و هوای خیالی و کودکانه‌ی شگفتی‌هایی که روکا وقتی با اومی و سورا است تجربه می‌کند را منتقل می‌کند.
با اینکه فیلم تلاش می‌کند به ما بگوید روکا در طی داستان فیلم تغییر می‌کند، اما هیچ‌وقت چیزی نمی‌بینیم که بتوان از آن به عنوان نشانه‌ای از رشد شخصیتی برداشت کرد. سرعت کند فیلم ناگهان زیاد می‌شود و مخاطب را وارد چیزی که شباهتی به تجربه‌های روان‌گردانانه دارد می‌کند، چیزی شبیه به نسخه‌ای پر از آب The End of Evangelion که البته به اندازه‌ی این اثر ناراحت‌کننده و یا پر از خشم نیست.
یکی از چیزهایی که با اطمینان می‌توان درباره‌ بچه های دریا Children of the Sea گفت این است که تا به حال فیلم انیمه‌ای مانند این فیلم ندیده‌اید. بچه های دریا Children of the Sea اول سپتامبر بر روی نت‌فلیکس پخش شد.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی رافائل موتومایر در وب‌سایت slashfilm است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته نقد و بررسی بچه های دریا Children of the Sea – یکی از زیباترین انیمیشن های امسال اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط