نگاهی به مستند «میلیاردرهای تکنولوژی: ایلان ماسک» / نابغه‌ای فراتر از تصور

امتیاز دهید post

مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

«میلیاردرهای تکنولوژی: ایلان ماسک»، مستندی در گونه بیوگرافی یا زندگی‌نامه‌ای به نویسندگی و کارگردانی روکسان شلومبرگر است. مستندی محصول سال ۲۰۲۱، کشور انگلستان که توسط کمپانی اینترتین می پروداکشنز تولید شده و در آن علاوه بر ایلان ماسک، چهره‌هایی چون لی جاگو، ساساکو میزاوا و تیم بیک حضور یافته‌اند. این مستند در واقع یکی از قسمت‌های مجموعه فیلم‌های مستند «میلیاردرهای تکنولوژی» است که زندگی و دستاوردهای برخی از ثروتمندترین کارآفرینان دنیای مدرن از جمله بیل گیتس، مارک زاکربرگ و جف بزوس را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. فیلم‌هایی جالب توجه که هم‌اکنون در پلتفرم نماوا با دوبله فارسی، در دسترس علاقه‌مندان قرار دارند.

نام ایلان ماسک را کمتر کسی است که نشنیده باشد. بنیانگذار شرکت‌های تسلا موتورز و اسپس اکس و ثروتمندترین فرد دنیا که این روزها به خاطر خرید شبکه اجتماعی توییتر با قیمت نجومی ۴۴ میلیارد دلار، نامش بیش از پیش بر سر زبان افتاده است. نابغه جاه‌طلب حوزه‌ی فناوری که دنیا را شگفت‌زده کرده است. یک رهبر کاریزماتیک که مشاهده‌ی بخش‌هایی از زندگی پر فراز و نشیب و تفکرات بلندپروازانه‌اش، بسیار دیدنی و البته آموختنی است.

تنوع فعالیت‌ها:

به قول گفتار متن فیلم، داستان زندگی ایلان ماسک، داستان یک موفقیت واقعی است. موفقیتی که در اثر فعالیت در یک حوزه خاص به دست نیامده است. او نابغه‌ای است که در بیش از پنج صنعت، از حوزه نرم‌افزارهای کامپیوتری و سرویس دهنده‌های مالی گرفته تا صنایع خودروسازی و اکتشافات فضایی فعال بوده و در همه‌ی این صنایع به موفقیت‌هایی خیره‌کننده دست یافته است. نابغه‌ای خودساخته که همچون بیل گیتس، استیو جایز و مارک زاکربرگ، تحصیلات تکمیلی‌اش را نیمه تمام رها کرده تا کسب و کار خویش را راه‌اندازی کند. ذهنیتی برتر که از همان آغاز در فکر و اندیشه کارآفرینی و توسعه‌ی فردی و سازمانی بوده است. در جایی از فیلم او درباره راه‌اندازی استارت‌آپ و دشواری‌های این مسیر می‌گوید؛ این‌که زندگی کارمندی به مراتب راحت‌تر و کم‌استرس‌تر است و فرصت بیشتری برای انجام کارهای دیگر به آدمی می‌دهد ولی او به این شیوه‌ی زندگی، علاقه‌ای ندارد. ماسک اذعان می‌کند که برای رسیدن به موفقیت، باید آستانه‌ی دردت را بالا ببری و او با کار کردن به مدت ۸۰، ۹۰ ساعت در هفته، تجسم واقعی تلاش بی‌وقفه برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ است.

زندگی شخصی:

فیلم علاوه بر پرداختن به فعالیت‌های کاری و اقدامات اثرگذار ایلان ماسک در حوزه‌های مختلف، از زندگی شخصی وی نیز غافل نمانده و اطلاعات خوبی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. قصه‌ای که از لحظه تولد ایلان ماسک در سال ۱۹۷۱ در آفریقای جنوبی شروع می‌شود و با نمایش مسیر موفقیت و در نهایت جایگاه امروزی او در تکنولوژی ادامه می‌یابد. کودکی خوره‌ی کتاب و باهوش که درونگراتر از سایر بچه‌ها به نظر می‌رسید و در ۱۲ سالگی موفق شد اولین برنامه کامپیوتری‌اش را بفروشد. او که در دوره آپارتاید آفریقای جنوبی بزرگ شده بود، برخلاف میل پدر در ۱۷ سالگی، به کانادا مهاجرت کرد تا رویای امریکایی‌اش تحقق بخشد. پرداختن به ازدواج‌های ایلان ماسک و نقش آن‌ها در زندگی وی، یکی دیگر از نکات جذاب فیلم است. به خصوص جایی که به مرگ اولین فرزندش بر اثر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد اشاره می‌شود. درست زمانی که ایلان به اولین میلیارد پولش دست پیدا کرده بود ولی از دست دادن فرزندش او را دچار اندوهی فراوان کرد. فیلم حتی به حاشیه‌های ازدواج آخرش، نامگذاری عجیب پسرش و حتی کشیدن ماری جوانا توسط او ورود می‌کند و آن روی سکه‌ی ایلان ماسک را نیز به نمایش می‌گذارد. نابغه ای فراتر از تصور که گویی توانایی وفق دادن خود با شرایط مختلف و فائق آمدن بر دشوارترین چالش‌ها را داراست.

آرزوهای بزرگ:

مهم‌ترین نکته در شخصیت مهم و جالب توجه ایلان ماسک، داشتن رویاهای محال و آرزوهایی بزرگ است. او که که همیشه عاشق موشک‌ها و ماشین‌های سریع بوده و برنامه‌اش در شرکت تسلا این بود که خودرویی سریع، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست تولید کند، حالا رؤیاهایی بزرگتر را در سر می‌پرواند. رویاهایی نظیر یافتن راهی برای کاهش گرمایش جهانی و پایان دادن به استفاده مخرب از سوخت‌های فسیلی که تغییر سرنوشت بشریت و ساخت آینده‌ای پایدار را در پی خواهد داشت. رویاهایی که از حوزه تمایلات شخصی و خواسته‌های ملی فراتر رفته و در فکر تضمین آینده بشریت و تحقق رویاهای دست نیافتنی بشر است. رویاهایی چون سفر راحت و ارزان انسان به سیاره مریخ. این که بشر روی زمین به دنیا بیاید و بر روی مریخ از دنیا برود. کما اینکه خود ایلان ماسک نیز در فیلم اذعان می‌کند که اگر قرار باشد یک روز بازنشسته بشوم، دوست دارم روی مریخ این اتفاق بیفتد. مردی که اگرچه ممکن است همچون سایر ثروتمندان، فعالیت‌های خیرخواهانه معمول را انجام ندهد ولی برای داشتن سیاره‌ای بهتر تلاش می‌کند و بدون شک این تلاش‌ها، آینده ای متفاوت را برای بشریت رقم خواهد زد. آینده‌ای که از روی کره زمین تا فضای لایتناهی را شامل می‌شود. آینده‌ای که در آن ماشین‌های خودران، حکمرانی کنند و بنا به گفته‌ی ماسک در آن زمان، داشتن اتومبیلی که خودران نباشد، مثل داشتن اسب می‌ماند. مالکش هستید، ولی فقط به دلایل احساسی از آن استفاده می‌کنید، نه به‌خاطر استفاده‌ی روزمره‌ی زندگی!

تماشای مستند ایلان ماسک، علاوه بر این‌که جذاب و الهام‌بخش است، ما را به یاد فاصله‌ی زیاد میان اندیشه‌های این مردان و زنان بزرگ با تفکرات برخی از ما مردمان کشورهای متعلق به جهان سوم می‌اندازد. ما که مدام غرق در روزمرگی‌های ملال‌آور هستیم و در اندیشه تامین نیازهای اولیه‌ی زندگی، روزها را به شب می‌رسانیم، باید هم از تماشای این سبک زندگی متفاوت و ذهنیتی چنین پیشرفته و مترقی، شگفت‌زده شویم. با این وجود جای خوشبختی است که چنین مستندهایی در دسترس هستند و فرصت آشنایی با نوع زندگی و اندیشه‌های چنین بزرگانی را در اختیار ما و فرزندانمان قرار می‌دهند. فرزندانی که آینده متعلق به آنان است و بسیاری از آرزوهای محال امروز را در آینده‌ای نه چندان دور تجربه خواهند کرد و چه خوب است که از هم اکنون برای چنین فردای بی‌نظیری آماده باشند.

تماشای «میلیاردرهای تکنولوژی: ایلان ماسک» در نماوا

نوشته نگاهی به مستند «میلیاردرهای تکنولوژی: ایلان ماسک» / نابغه‌ای فراتر از تصور اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط