«تولسیداس کوچیکه»؛ پول مهمتره یا نام؟!

امتیاز دهید post

مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

فیلم سینمایی «تولسیداس کوچیکه» درامی خانوادگی و ورزشی، محصول سال ۲۰۲۲ کشور هند است. فیلمی به نویسندگی کارگردانی مریدول تولسیداس که در عنوان‌بندی پایانی در می‌یابیم فیلم را بر اساس خاطرات و رویدادهای واقعی خویش ساخته است. از آن دست فیلم‌های جمع و جورِ دلی که بر دل مخاطبش هم می‌نشیند. فیلمی که قهرمانش یک نوجوان دلسوز و سخت‌کوش هندی (میدی) است که می‌خواهد برای نقش بستن نام خانوادگی پدرش در تابلوی برندگان مسابقات اسنوکر، هر سختی و مشقتی را به جان بخرد. قهرمانی که پسر محبوب پدرش است و رابطه‌ی قلبی او و پدر، گرم‌تر و صمیمی‌تر از رابطه ی پسر بزرگتر (گوتی) با پدر است. هر چقدر گوتی طمعکار و پول‌پرست است، میدی احساساتی و خانواده دوست است. دو برادری که انگار به دو دنیای متفاوت تعلق دارند. با این وجود این خصوصیات اخلاقی گوتی گاهی هم به کمک برادر کوچکتر می آید و او را در راه رسیدن به هدفش یاری می‌رساند. به خصوص در انتقال میدی به کلکته و فراهم کردن مقدمات حضورش در باشگاه اسنوکر ولینگتون که سرنوشت وی را تغییر می‌دهد. جایی که او را با مربی‌اش، محمد سلام (بازیکن اسبق تیم ملی اسنوکر هند) آشنا می‌کند تا فرآیند تغییر و تحول شخصیت اصلی فیلم به گونه‌ای جالب توجه به تصویر درآید.

شخصیت‌های فرعی

فیلم علاوه بر شخصیت اصلی فیلم و برادرش، دارای شخصیت‌های فرعی جالب توجهی نیز هست که در پیشبرد درام قصه نقش کلیدی ایفا می‌کنند. شخصیت‌های پدر و مربی در راس این شخصیت‌ها هستند. دو شخصیتی که از منظر شخصیتی در دو سوی مختلف قرار می‌گیرند. پدری که دائم‌الخمر است و به واسطه همین نقطه ضعف آشکارش، همواره در فینال بازی‌ها، مغلوب رقیب همیشگی‌اش جیمی تاندن می‌شود و مربی منحصر بفردی که انگار چیزی جز دستیابی به پیروزی و موفقیت برایش معنا ندارد. پدری که هر چند بازیکنی با استعداد ولی یک شکست خورده‌ی بالفطره است و مربی که با واژه‌ی شکست، بیگانه است و دوست دارد شاگردش نیز همچون خودش، پیروز و شکست ناپذیر باشد. شاگردی که هنوز در ابتدای راه قرار دارد و باید علاوه بر فوت و فن بازی اسنوکر، خیلی چیزهای دیگر را از استادش بیاموزد. چیزهایی مثل داشتن روحیه ورزشکاری و حتی چگونگی برخورد با جنس مخالف که نه تنها برای میدی نوجوان به شدت تازگی دارد، بلکه به این شخصیت بعد داده و آن را از منظرهای مختلف برای مخاطب، جذاب و کنجکاوی برانگیز می‌سازد. هر چقدر شخصیت پدر از یک سوم ابتدایی فیلم به بعد کمرنگ می‌شود، این شخصیت مربی است که پررنگ می‌شود و نقش تاثیرگذارش را در سفر قهرمان فیلم بر جای می‌گذارد و هم اوست که پایان‌بندی خوش و مخاطب‌پسند فیلم را رقم می‌زند. شخصیتی که با رفتار و گفتارش به قهرمان فیلم می‌آموزد که در بازی اسنوکر، چیزی به اسم شانس وجود ندارد و برای موفقیت در این بازی نیز همچون سایر رشته‌های ورزشی باید تمرین کرد و ریاضت کشید.

داستانی ساده و سر راست

فیلم نه تنها قصه‌ی پیچیده و دور از ذهنی ندارد بلکه دارای داستانی ساده و سر راست است که چه بسا پایانش از همان ابتدا برای مخاطب امروزی، قابل حدس و گمان است. ولی این مساله نه تنها به نقطه ضعف فیلم بدل نشده که اتمسفر و فضایی دلپذیر را رقم زده است. فضایی که به لطف تمرکز بر روی بازی اسنوکر و نمایش کنش‌ها و واکنش‌های شخصیت‌های اصلی و فرعی فیلم در متن و حاشیه این بازی، به شکلی جذاب پیش رفته و می‌تواند مخاطب را تا پابان‌بندی، با فیلم همراه کند. «تولسیداس کوچیکه» بار دیگر از جذابیت‌های بالقوه‌ی رشته‌های مختلف ورزشی در تولید و نمایش درام‌های جذاب و مخاطب پسند حکایت می‌کند. درام‌هایی که می‌توانند قصه‌هایی به ظاهر تکراری و کلیشه‌ای را در قالبی جدید تعریف و به تصویر بکشند و برای مخاطبی که از تماشای لوکیشن‌ها و موقعیت‌های تکراری، خسته و دلزده شده است، واجد اهمیت و دارای جذابیت باشد. ساخت چنین فیلم‌هایی نه تنها در خدمت سرگرمی‌سازی در صنعت سینما قرار دارد بلکه به کمک رشته‌های ورزشی نیز آمده و کمک شایانی در معرفی و شناساندن آن‌ها به جوانان علاقه‌مند می‌کند. یک بازی دو سر برد برای سینما و ورزش که لزوم پرداختن به آن در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی نیز به شدت احساس می‌شود.

«تولسیداس کوچیکه» که در آن بازیگرانی چون سانجی دات، راجیو کاپور، وارون بودهادف، انکر ویکال و … به ایفای نقش پرداخته‌اند در جشنواره ملی فیلم هند در سال ۲۰۲۲ موفق به کسب دو جایزه شده است. فیلمی که می‌توانید آن را با دوبله اختصاص نماوا و یا زبان اصلی همراه با زیرنویس اختصاصی نماوا تماشا کنید.

تماشای «تولسیداس کوچیکه» در نماوا

نوشته «تولسیداس کوچیکه»؛ پول مهمتره یا نام؟! اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط