گلدن گلوب ۲۰۲۴: پنج جایزه برای «اوپنهایمر»، پیشتازی «وراثت» در بخش تلویزیون

امتیاز دهید post

مجله نماوا، ترجمه: علی افتخاری

فیلم «اوپنهایمر» صبح دوشنبه ۱۸ دی‌ماه به‌وقت ایران، فاتح هشتاد و یکمین دوره جوایز گلدن گلوب شد. این فیلم که نگاه فراگیری به جی. رابرت اوپنهایمر و ساخت بمب اتم دارد، پنج جایزه ازجمله بهترین فیلم درام را از آن خود کرد.

«بیچارگان»، بازنگری فمینیستی داستان «فرانکنشتاین» جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی را برد که یکی از دو پیروزی این فیلم پست‌مدرن در گلدن گلوب امسال بود.

در بخش تلویزیونی، «وراثت» که نگاهی زِبر و ناهموار به یک غول با سبک و سیاق روپرت مرداک و خانواده ناکارآمد او دارد، برنده چهار جایزه شامل بهترین سریال درام شد. این مجموعه ماه می گذشته پس از چهار فصل به کار خود پایان داد.

«خرس»، داستان رستورانی در شیکاگو که می‌کوشد درهای خود را باز نگه دارد، سه جایزه ازجمله بهترین سریال موزیکال یا کمدی و جوایز بهترین بازیگر مرد و بازیگر زن برای جرمی آلن وایت و آیو ادبیری را دریافت کرد.

سریال «وراثت» برنده چهار جایزه گلدن گلوب شد

جایزه بهترین سریال کوتاه، سریال آنتولوژی یا فیلم تلویزیونی به «خصومت» اعطاء شد که درباره پیامدهای برخورد خشونت‌آمیز دو راننده است و همچنین جوایز بازیگری این بخش را برای الی ونگ و استیون یون به همراه داشت. لی سانگ جین، خالق سریال از راننده‌ای که در واقعیت او را ترغیب کرد «خصومت» را بسازد تشکر کرد و گفت: «آقا، امیدوارم در سال‌های پیش رو بوق بزنید و فریاد بکشید و به دیگران الهام دهید.»

کریستوفر نولان، کارگردان «اوپنهایمر» که به پشتوانه موفقیت خود در ساخت فیلم‌های پرفروش مانند «شوالیه تاریکی» و «تلقین» یونیورسال را راضی به تهیه فیلمی ۱۰۰ میلیون دلاری درباره یک فیزیکدان کرد، جایزه بهترین کارگردانی را برد. کیلین مورفی که نقش دانشمند دلهره‌آور مرکز فیلم را بازی می‌کند، به‌عنوان بهترین بازیگر مرد درام معرفی شد.

رابرت داونی جونیور نیز برای بازی در نقش دریاسالار لوئیس استراوس، تاجر سابق و رئیس کمیسیون انرژی اتمی آمریکا که پس از جنگ جهانی دوم، نقشی به‌مراتب مشکل‌آفرین در زندگی اوپنهایمر داشت، جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را گرفت. «اوپنهایمر» همچنین جایزه بهترین موسیقی متن را برای لودویگ گورانسون، آهنگساز به همراه داشت تا تازه‌ترین تجربه کارگردانی نولان بیش از هر فیلم دیگری در جوایز گلدن گلوب امسال موفق عمل کند.

لیلی گلدستون برای بازی در نقش یک زن اوسیج که به خاطر ثروت نفتی‌ خود در فیلم «قاتلان ماه کامل» هدف قرار می‌گیرد، جایزه بهترین بازیگر زن درام را برد. او اشاره کرد این جایزه لحظه‌ای تاریخی برای جامعه بومی در آمریکا است که اغلب از سوی صنعت سرگرمی نادیده گرفته می‌شود یا به حاشیه می‌رود. گلدستون گفت: «این جایزه برای هر بچه رِز کوچک، هر بچه شهری، هر بچه بومی کوچک است که رؤیایی دارد و حالا نشانی از خود را روی پرده می‌بیند.»

اما استون به خاطر بازی در نقش زنی بچه‌مانند که در «بیچارگان» راهی سفری احساسی می‌شود، به‌عنوان بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی تقدیر شد. این نقشی بود که به گفته استون باعث شد او «به زندگی جور دیگری نگاه کند» چرا که شخصیت او «خوب و بد را به یک اندازه می‌پذیرد.»

پل جیاماتی برای بازی در نقش معلم با طعنه و کنایه یک دبیرستان پیش‌دانشگاهی در «جاماندگان» جایزه بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی را دریافت کرد. او جایزه خود را به معلمان تقدیم کرد و گفت: «ما باید به آن‌ها احترام بگذاریم. آن‌ها کار خوبی می‌کنند. شغل سختی است.»

کیرن کالکین و سارا اسنوک از سریال «وراثت» برای بازی در نقش بچه‌هایی حقه‌باز که سودای تصاحب شرکت رسانه‌ای پدرشان را دارند، جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن سریال درام را گرفتند، درحالی‌که متیو مک‌فادین برای کار خود در این سریال برنده جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل سریال، سریال کوتاه، سریال آنتولوژی یا فیلم تلویزیونی شد.

جایزه بهترین بازیگر مرد درام به کیلین مورفی برای «اوپنهایمر» رسید

جوایز گلدن گلوب که از دیرباز یک رویداد خودمانی و صمیمی بوده است، به دنبال یکی از نابسامان‌ترین و تفرقه‌انگیزترین سال‌های تاریخ هالیوود برگزار شد، چرا که انجمن‌های نویسندگان و بازیگران آمریکا ماه‌ها در اعتصاب بودند و برای محدود کردن استفاده از هوش مصنوعی و یک مدل کسب و کار استریمینگ که ادعا داشتند کسب درآمد را برای آن‌ها دشوارتر کرده است، مبارزه می‌کردند. انجمن بازیگران و انجمن نویسندگان آمریکا سرانجام در ماه‌های سپتامبر و نوامبر به توافقاتی دست یافتند، اما تولید بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها مختل شد و پیامدهای اقتصادی برجای گذاشت.

مراسم روز دوشنبه در بورلی هیلتون، بورلی هیلز، کالیفرنیا، از سی‌بی‌اس پخش شد، خانه‌ای جدید برای پخش تلویزیونی جوایز گلدن گلوب که از ۱۹۹۶ از ان‌بی‌سی پخش می‌شد. این نقطه اوج دوره‌ای پرتلاطم در این جوایز است که در سال‌های اخیر با رسوایی‌هایی مواجه بوده و حالا تلاش می‌کند خود را از نو بسازد.

گلدن گلوب برای چند دهه یک ایستگاه مهم در فصل جوایز در هالیوود و همچنین یکی از داغ‌ترین مهمانی‌ها در شهر بود. شهرت این جوایز زمانی لکه‌دار شد که لس آنجلس تایمز سال ۲۰۲۱ در گزارشی فاش کرد انجمن مطبوعات خارجی هالیوود، مجموعه‌ای کوچک از حدود ۹۰ روزنامه‌نگار حوزه سرگرمی که در جوایز گلدن گلوب حق رأی دارند، هیچ عضو سیاه‌پوستی ندارد. تایمز همچنین مشکلات اخلاقی این تشکیلات را افشا کرد که به خاطر استقبال از تولیدات مجلل استودیویی و نامزد کردن فیلم‌هایی با کیفیت مشکوک شهرت داشت.

بااین‌حال جوایز گلدن گلوب از نو ظهور کرد، مرامنامه خود را تغییر داد و تعداد اعضای رأی‌دهنده خود را به بیش از ۳۰۰ روزنامه‌نگار رساند. به گفته این سازمان حالا ده درصد رأی‌دهندگان جوایز گلدن گلوب سیاه‌پوست هستند.

از تغییرات دیگر در جوایز معرفی دو بخش جدید است: جایزه دستاورد سینمایی و گیشه که امسال به «باربی» اعطاء شد و جایزه بهترین بازیگر استندآپ کمدی در تلویزیون که ریکی جرویز، پنج بار مجری گلدن گلوب آن را دریافت کرد.

«باربی» مانند «اوپنهایمر» در صنعتی تحت سلطه فیلم‌های اکشن و قصه‌های مصور، به شکلی دور از ذهن در گیشه به موفقیت دست پیدا کرد، نکته‌ای که مارگو رابی، ستاره و تهیه‌کننده فیلم هنگام دریافت جایزه دستاورد سینمایی و گیشه به آن اشاره کرد. او از برادران وارنر و حامیان فیلم تشکر کرد و گفت: «آن‌ها عملاً عددسازی کردند تا نشان دادن چراغ سبز به این فیلم قابل توجیه باشد و بعد در هر مرحله از راه کنار ما ایستادند.»

ژوستین تریه برای «آناتومی یک سقوط» جوایز بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان و بهترین فیلمنامه را دریافت کرد

جو کوی، کمدین، مجری مراسم بود و تک‌گویی آغازین خود را با شوخی‌هایی در مورد بچه‌دار شدن رابرت دنیرو در ۸۰ سالگی، صحنه جنجالی بری کیون در «سالتبرن» و مدت‌زمان سه ساعتی «اوپنهایمر» همراه کرد.

او گفت: «تصمیم سال جدید من برای سال ۲۰۲۴ این است که “اوپنهایمر” را در ۲۰۲۵ تمام کنم. جدی می‌گویم! چیزی نمانده است! عاشق “اوپنهایمر” شدم، به‌خصوص فصل اول آن!» بااین‌حال، کنایه‌های کوی خیلی با استقبال جمعیت چهره‌های معروف حاضر در مراسم مواجه نشد.

جوایز گلدن گلوب به لحاظ پیش‌بینی برای موفقیت نهایی در جوایز اسکار چندان قابل تکیه نیست. سال گذشته «فیبلمن‌ها» و «بنشی‌های اینیشرین» جوایز اصلی را بردند، اما «همه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد، اما تعدادی از دیگر برندگان گلدن گلوب در گذشته مانند «سرزمین آواره‌ها» و «کتاب سبز» در اسکار نیز پیروز شدند. ضمن این که یک سخنرانی کاملاً حساب‌شده می‌تواند به رقبا کمک کند شانس خود در اسکار را بالاتر ببرند. نمونه آن در جوایز امسال شوخی‌های رابرت داونی جونیور پس از دریافت جایزه برای «اوپنهایمر» و سخنرانی صمیمانه و تأثیرگذار دِواین جوی راندولف بود که برای «جاماندگان» جایزه بهترین بازیگر زن مکمل را برد.

فهرست برندگان هشتاد و یکمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب به این شرح است:

برندگان بخش سینمایی

بهترین فیلم درام: «اوپنهایمر» (یونیورسال پیکچرز)

دیگر نامزدها: «قاتلان ماه کامل» (اپل اوریجینال فیلمز/پارامونت پیکچرز) / «مایسترو» (نتفلیکس) / «زندگی‌های گذشته» (ای ۲۴) / «منطقه مورد علاقه» (ای ۲۴) / «آناتومی یک سقوط» (نئون)

بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: «بیچارگان» (سرچ‌لایت پیکچرز)

دیگر نامزدها: «باربی» (برادران وارنر) / «داستان آمریکایی» (مترو گلدوین مایر) / «جاماندگان» (فوکوس فیچرز) / «می دسامبر» (نتفلیکس) / «ایر» (آمازون مترو گلدوین مایر استودیوز)

بهترین کارگردان: کریستوفر نولان، «اوپنهایمر»

دیگر نامزدها: بردلی کوپر، «مایسترو» / گرتا گرویگ، «باربی» / یورگوس لانتیموس، «بیچارگان» / مارتین اسکورسیزی، «قاتلان ماه کامل» / سلین سونگ، «زندگی‌های گذشته»

بهترین بازیگر مرد درام: کیلین مورفی، «اوپنهایمر»

دیگر نامزدها: بردلی کوپر، «مایسترو» / لئوناردو دی‌کاپریو، «قاتلان ماه کامل» / کولمن دومینگو، «راستین» / اندرو اسکات، «همه ما غریبه‌ها» / بری کیون، «سالتبرن»

بهترین بازیگر زن درام: لیلی گلدستون، «قاتلان ماه کامل»

دیگر نامزدها: کری مالیگان، «مایسترو» / زاندرا هولر، «آناتومی یک سقوط» / آنت بنینگ، «نیاد» / گرتا لی، «زندگی‌های گذشته» / کیلی اسپینی، «پریسیلا»

بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی: پل جیاماتی، «جاماندگان»

دیگر نامزدها: نیکلاس کیج، «سناریوی رؤیایی» / تیموتی شالامی، «وانکا» / مت دیمون، «ایر» / واکین فینیکس، «بیو ترسیده» / جفری رایت، «داستان آمریکایی»

بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی: اما استون، «بیچارگان»

دیگر نامزدها: فانتازیا بارینو، «رنگ ارغوانی» / جنیفر لارنس، «به دل نگیر» / ناتالی پورتمن، «می دسامبر» / آلما پویشتی، «برگ‌های افتاده» / مارگو رابی، «باربی»

بهترین بازیگر مرد مکمل: رابرت داونی جونیور، «اوپنهایمر»

دیگر نامزدها: ویلم دفو، «بیچارگان» / رابرت دنیرو، «قاتلان ماه کامل» / رایان گاسلینگ، «باربی» / چارلز ملتون، «می دسامبر» / مارک رافلو، «بیچارگان»

بهترین بازیگر زن مکمل: دِواین جوی راندولف، «جاماندگان»

دیگر نامزدها: امیلی بلانت، «اوپنهایمر» / دانیل بروکس، «رنگ ارغوانی» / جودی فاستر، «نیاد» / جولین مور، «می دسامبر» / رزمند پایک، «سالتبرن»

بهترین فیلمنامه: «آناتومی یک سقوط»، ژوستین تریه، آرتور هراری

دیگر نامزدها: «باربی»، گرتا گرویگ، نوآ بامبک / «بیچارگان»، تونی مک‌نامارا / «اوپنهایمر»، کریستوفر نولان / «قاتلان ماه کامل»، اریک راث، مارتین اسکورسیزی / «زندگی‌های گذشته»، سلین سونگ

بهترین موسیقی متن: لودویگ گورانسون، «اوپنهایمر»

دیگر نامزدها: جرسکین فندریکس، «بیچارگان» / رابی رابرتسون، «قاتلان ماه کامل» / میکا لِوی، «منطقه مورد علاقه» / دنیل پمبرتون، «مرد عنکبوتی: آن سوی دنیای عنکبوتی» / جو هیسایشی، «پسر و مرغ ماهی‌خوار»

بهترین ترانه: «برای چه ساخته شدم؟» از فیلم «باربی»، بیلی آیلیش و فینیس

دیگر نامزدها: «شب را برقص» از فیلم «باربی»، کارولاین آیلین، دوآ لیپا، مارک رانسون و اندرو وایات / «معتاد عشق» از فیلم «او پیش من آمد»، بروس اسپرینگستین و پتی سیالفا / «پیچ‌ها» از فیلم «برادران سوپر ماریو»، جک بلک، آرون هوروث، مایکل جلنیک، اریک آزموند و جان اسپایکر / «من فقط کن هستم» از فیلم «باربی»، مارک رانسون، اندرو وایات / «جاده‌ آزادی» از فیلم «راستین»، لنی کراویتز

بهترین فیلم انیمیشن: «پسر و مرغ ماهی‌خوار» (جی‌کیدز)

دیگر نامزدها: «المنتال» (دیزنی) / «مرد عنکبوتی: آن سوی دنیای عنکبوتی» (سونی پیکچرز) / «برادران سوپر ماریو» (یونیورسال پیکچرز) / «سوزومه» (توهو کو) / «آرزو» (دیزنی)

بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان: «آناتومی یک سقوط»، فرانسه

دیگر نامزدها: «برگ‌های افتاده»، فنلاند / «من کاپیتان هستم»، ایتالیا / «زندگی‌های گذشته»، ایالات متحده / «جامعه برفی»، اسپانیا / «منطقه مورد علاقه»، بریتانیا

دستاورد سینمایی و گیشه: «باربی» (برادران وارنر)

دیگر نامزدها: «نگهبانان کهکشان ۳» (دیزنی) / «جان ویک ۴» (لاینزگیت فیلمز) / «مأموریت غیرممکن: روزشمار مرگ، قسمت اول» (پارامونت پیکچرز) / «اوپنهایمر» (یونیورسال پیکچرز) / «مرد عنکبوتی: آن سوی دنیای عنکبوتی» (سونی پیکچرز) / «برادران سوپر ماریو» (یونیورسال پیکچرز) / «تیلور سوئیفت: تور دوره‌ها» (ای‌ام‌سی تیه‌ترز)

……………

برندگان بخش تلویزیونی

بهترین سریال درام: «وراثت» (اچ‌بی‌او)

دیگر نامزدها: «۱۹۲۳» (پارامونت پلاس) / «تاج» (نتفلیکس) / «دیپلمات» (نتفلیکس) / «آخرین بازمانده از ما» (اچ‌بی‌او) / «برنامه صبحگاهی» (اپل تی‌وی پلاس)

بهترین سریال موزیکال یا کمدی: «خرس» (اف‌ایکس)

دیگر نامزدها: «تد لاسو» (اپل تی‌وی پلاس) / «دبستان ابوت» (ای‌بی‌سی) / «وظیفه هیئت‌منصفه» (آمازون فری‌وی) / «فقط قتل‌های داخل ساختمان» (هولو) / «بری» (اچ‌بی‌او)

بهترین سریال کوتاه، سریال آنتولوژی یا فیلم تلویزیونی: «خصومت» (نتفلیکس)

دیگر نامزدها: «دروس شیمی» (اپل تی‌وی پلاس) / «دیزی جونز و شش نفر» (پرایم ویدیو) / «تمام نوری که نمی‌توانیم ببینیم» (نتفلیکس) / «هم‌سفران» (شوتایم) / «فارگو» (اف‌ایکس)

بهترین بازیگر مرد سریال درام: کیرن کالکین، «وراثت»

دیگر نامزدها: پدرو پاسکال، «آخرین بازمانده از ما» / جرمی استرانگ، «وراثت» / برایان کاکس، «وراثت» / گری اولدمن، «اسب‌های آرام» / دومینیک وست، «تاج»

بهترین بازیگر زن سریال درام: سارا اسنوک، «وراثت»

دیگر نامزدها: هلن میرن، «۱۹۲۳» / بلا رمزی، «آخرین بازمانده از ما» / کری راسل، «دیپلمات» / ایملدا استنتون، «تاج» / اما استون، «نفرین»

بهترین بازیگر مرد سریال موزیکال یا کمدی: جرمی آلن وایت، «خرس»

دیگر نامزدها: بیل هدر، «بری» / استیو مارتین، «فقط قتل‌های داخل ساختمان» / مارتین شورت، «فقط قتل‌های داخل ساختمان» / جیسون سیگل، «روان‌درمانی» / جیسون سودیکیس، «تد لاسو»

بهترین بازیگر زن سریال موزیکال یا کمدی: آیو ادبیری، «خرس»

دیگر نامزدها: ناتاشا لیون، «پوکر فیس» / کوئینتا برانسون، «دبستان ابوت» / ریچل برازناهان، «خانم میزل شگفت‌انگیز» / سلنا گومز، «فقط قتل‌های داخل ساختمان» / ال فانینگ، «کبیر»

بهترین بازیگر مرد سریال کوتاه، سریال آنتولوژی یا فیلم تلویزیونی: استیون یون، «خصومت»

دیگر نامزدها: مت بومر، «هم‌سفران» / سم کلفلین، «دیزی جونز و شش نفر» / جان هم، «فارگو» / وودی هارلسون، «لوله‌کش‌های کاخ سفید» / دیوید اویلوو، «مرد قانون: باس ریوز»

بهترین بازیگر زن سریال کوتاه، سریال آنتولوژی یا فیلم تلویزیونی: الی ونگ، «خصومت»

دیگر نامزدها: رایلی کیو، «دیزی جونز و شش نفر» / بری لارسون، «دروس شیمی» / الیزابت اولسن، «عشق و مرگ» / جونو تمپل، «فارگو» / ریچل وایس، «همزادها»

بهترین بازیگر مرد مکمل سریال، سریال کوتاه، سریال آنتولوژی یا فیلم تلویزیونی: متیو مک‌فادین، «وراثت»

دیگر نامزدها: بیلی کروداپ، «برنامه صبحگاهی» / جیمز مارسدن، «وظیفه هیئت‌منصفه» / ابون ماس-بچراک، «خرس» / آلن راک، «وراثت» / الکساندر اسکاشگورد، «وراثت»

بهترین بازیگر زن مکمل سریال، سریال کوتاه، سریال آنتولوژی یا فیلم تلویزیونی: الیزابت دبیکی، «تاج»

دیگر نامزدها: ابی الیوت، «خرس» / کریستینا ریچی، «ژاکت‌زردها» / جی. اسمیت-کامرون، «وراثت» / مریل استریپ، «فقط قتل‌های داخل ساختمان» / هانا وادینگهام، «تد لاسو»

بهترین بازیگر استندآپ کمدی در تلویزیون: ریکی جرویز، «ریکی جرویز: آرماگدون»

دیگر نامزدها: ترور نوآ، «ترور نوآ: کجا بودم» / کریس راک، «کریس راک: خشم گزینشی» / ایمی شومر، «ایمی شومر: تماس اضطراری» / سارا سیلورمن، «سارا سیلورمن: کسی که دوستش داری» / واندا سایکس، «واندا سایکس: من یک تفریح‌آفرین هستم»

منبع: ورایتی

نوشته گلدن گلوب ۲۰۲۴: پنج جایزه برای «اوپنهایمر»، پیشتازی «وراثت» در بخش تلویزیون اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط